MDAG: Blok 4. Retrospektywa filmów Barbary Hammer

MDAG: Blok 4. Retrospektywa filmów Barbary Hammer

Oryginalny tytuł:
Block 4. Barbara Hammer's Retrospective: “Tender Fictions” + “Evidentiary Bodies”
Reżyseria:
Barbara Hammer
Wersja językowa:
oryginalna
Napisy:
polskie, angielskie
Kraj produkcji:
USA
Data premiery:
17.05.2024
Gatunek:
dokument
Czas trwania filmu:
70 min
Czas trwania reklam:
5 min

Wybierz dzień i godzinę

Kinoteka Klub

To miejsce dla prawdziwych miłośników kina

Dołącz do nas

Opis filmu

Czułe fikcje (Tender fictions) USA / USA, 1995, 60 min

W tym autobiograficznym filmie Barbara Hammer opowiada o relacjach z matką, która widziała w córce wcielenie… Shirley Temple, pozostawieniu męża i odkrywaniu tożsamości seksualnej po ukończeniu 30 lat. Przybliża relację ze swoją długoletnią partnerką Florrie Burke. Artystka przedstawia siebie zarówno jako Barbarę Hammer, jak i Boba Hammera, zmieniając zaimki z „jej” na „jego” i na „ja”. Film jest dowartościowaniem performansu ekspresji tożsamości, składającego się na fantazję i prawdę, a jednocześnie podważającego granicę tych terminów.

Hammer’s 1996 autobiographical documentary “Tender Fictions” is the second in the trilogy “Invisible Histories” that includes the iconic “Nitrate Kisses” and “History Lessons”. A moving and provocative look at the role of community in an artist’s life.

Dowody w procesie ciał (Evidentiary Bodies) USA / USA, 2018, 10 min

Film będący pożegnaniem Barbary Hammer, w którym po raz ostatni powróciła do zgłębianego przez nią tematu choroby i śmierci. Pomyślany jako trzykanałowa instalacja, w której zostały wykorzystane medyczne, rentgenowskie klisze. Ciąg zapisanych trwale na kliszy obrazów kontrastuje z kruchością ciała performerki – Barbary Hammer. Ciała zanurzonego w tańcu ku śmierci. Film jest zaproszeniem do uruchomienia empatii, odczucia wspólnoty. Ciało przedstawione na ekranie ma być zarazem przeżyciem osób po drugiej stronie ekranu.

An audience immersed in three screens to feel the encasement of illness, the isolation of the material body. The forever ongoing chain of film runs but cannot hold up the protagonist. A trilogy of the self, performing the unthinkable, dance of death.