Jubileuszowy 40. Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy: Święto Kina w Sercu Stolicy
Już 11 października 2024 r. rozpocznie się jubileuszowa, 40. edycja Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego (WFF). Przez dziesięć dni kinomani będą mogli cieszyć się wybitnymi produkcjami z całego świata, które będą prezentowane w kinach Kinoteka, Atlantic oraz Iluzjon Filmoteki Narodowej.
Zespół programowy festiwalu miał wyjątkowo trudne zadanie – z ponad 5 000 zgłoszonych filmów wybrać te, które najlepiej odpowiadają różnorodnym gustom widzów. W programie znalazło się 84 filmy pełnometrażowe oraz 58 filmów krótkometrażowych. Festiwal wyróżni się aż 26 światowymi premierami. Do tego zaprezentowane zostaną 18 premier międzynarodowych, 6 europejskich, 5 wschodnioeuropejskich i 20 polskich.
Jak podkreśla Gustaw Kolanowski, dyrektor programowy WFF, w tym roku festiwal postawił na różnorodność gatunkową i debiuty: „Skupiliśmy się na szukaniu filmów młodych twórców, często debiutantów. Wierzymy, że o części z nich usłyszymy jeszcze niejeden raz”.
W ramach sekcji konkursowych zaprezentowanych zostanie łącznie 94 filmów, w tym w Konkursie Międzynarodowym 15 produkcji. Wśród nich znajdują się m.in. światowa premiera filmu „Najeźdźcy” w reżyserii Teodory Ana Mihai oraz europejska premiera „Końca lata” Danisa Tanovicia. W jury Konkursu Międzynarodowego zasiądą m.in. chorwacki reżyser Vinko Brešan, polska reżyserka Anna Kazejak oraz producentka Oana Iancu z Rumunii.
Dyrektor Kolanowski podkreśla „Kino powinno być różnorodne, dlatego nie pokazujemy wyłącznie filmów typowo Festiwalowych. W tegorocznej selekcji znalazło się sporo filmów gatunkowych – mamy westerny, horrory, science fiction… Osobiście, mam słabość do sekcji Wolny Duch – to właśnie tam zobaczymy najwięcej dziwnych, intrygujących, niekiedy eksperymentalnych filmów. Jestem pewien, że każdy znajdzie tu coś dla siebie”.
Festiwal otworzy długo wyczekiwany film „Kulej. Dwie strony medalu” w reżyserii Xawerego Żuławskiego. Ta polska produkcja opowie historię Jerzego Kuleja – legendy polskiego boksu, który jako jedyny zdobył dwa złote medale olimpijskie, oraz jego burzliwego małżeństwa z Heleną. Festiwal zakończy światowa premiera filmu „Najeźdźcy” – produkcja Teodory Any Mihai podejmuje temat globalizacji i związanych z nią konfliktów międzykulturowych.
WFF to nie tylko seanse filmowe: „Kino to także spotkania. Staramy się, aby po zapaleniu świateł widzowie nie wracali jeszcze do domu. Poza QA z filmowcami przygotowaliśmy sporo wydarzeń towarzyszących – dodatkowe, darmowe pokazy, wykłady, spotkania DKF, quizy, imprezy w klubach festiwalowych.” – mówi Gustaw Kolanowski.
Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy to jedno z najważniejszych wydarzeń filmowych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Dla wielu twórców stanowi trampolinę do międzynarodowego sukcesu, a dla widzów – unikalną szansę na poznanie najnowszych, ambitnych produkcji z całego świata.
Bilety na 40. WFF już są dostępne online, a od 8 października także w kinach festiwalowych. To doskonała okazja, by wspólnie świętować światowe kino na najwyższym poziomie. Więcej o 40. Warszawskim Festiwalu Filmowym na www.wff.pl
Filmy będą prezentowane w następujących sekcjach:
A. Sekcje konkursowe:
1. Konkurs Międzynarodowy — 15 filmów;
2. Konkurs 1-2 — 15 filmów;
3. Konkurs Creme de la Creme, w którym prezentujemy filmy wcześniej pokazywane i nagradzane na wielkich festiwalach — 14 filmów;
4. Konkurs „Wolny Duch” — 13 filmów;
5. Konkurs Filmów Dokumentalnych — 15 filmów; 6. Konkurs Filmów Krótkometrażowych — 22 filmy.
Każda z sekcji konkursowych ma swoje Jury, a do tego filmy na WFF ocenią:
– Jury FIPRESCI i Młode Jury FIPRESCI, które wybiorą najlepszy debiut z Europy Wschodniej;
– Jury NETPAC, które wybierze najlepszy film z regionu Azji i Pacyfiku;
– Jury Ekumeniczne, które obejrzy filmy z Konkursu Międzynarodowego.
B. Sekcje pozakonkursowe:
1. Polska Klasyka
2. Pokazy Specjalne
3. Rodzinny Weekend Filmowy
4. Najlepsze Polskie Filmy Krótkometrażowe
5. Niemiecka klasyka od German Films
Przedsprzedaż biletów na 40. WFF rozpoczyna się w piątek, 20 września o godz.14.00 online na stronie www.wff.pl. Od wtorku 8 października bilety sprzedawane będą w kasach kina Atlantic, a od piątku, 11 października również w Kinotece.
FILM OTWARCIA: KULEJ. DWIE STRONY MEDALU, reż. Xawery Żuławski | Polska, 2024, 139 minut.
Historia Jerzego i Heleny Kulejów – najbardziej barwnego małżeństwa Polski lat sześćdziesiątych. On – legendarny bokser, podwójny mistrz Europy i ośmiokrotny mistrz Polski, który jako jedyny polski pięściarz wywalczył dwa złota olimpijskie i choć nigdy nie leżał na deskach, to w życiu upadał nie raz. Ona – silna kobieta, która niezmiennie stała u jego boku, ale nie chciała na zawsze pozostać w jego cieniu. Film koncentruje się na okresie między 1964 a 1968 rokiem, kiedy Jerzy Kulej zdobył złoto na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio, by następnie powtórzyć ten wyczyn w Meksyku. To wielowymiarowa historia sportowca, jego triumfów na ringu, kolorytu epoki, ale także opowieść o burzliwych losach małżeństwa Kulejów, w którym wielka miłość była wystawiona na próbę radzenia sobie z wielkim sukcesem.
FILM ZAMKNIĘCIA: NAJEŹDŹCY / TRAFFIC / REOSTAT, reż. Teodora Ana Mihai | Rumunia / Belgia / Holandia, 2024, 119 minut, premiera światowa
W zglobalizowanym świecie, w którym swobodny przepływ pracowników powoduje konflikty między kulturami, poszukiwanie rozwiązania umożliwiającego współistnienie nie jest łatwym zadaniem, dopóki wisi nad nami widmo kolonializmu.
KONKURS MIĘDZYNARODOWY
JURY KONKURSU MIĘDZYNARODOWEGO:
- Vinko Brešan, reżyser, Chorwacja
- Anna Kazejak, reżyserka, Polska
- Alberto Triano, reżyser, Hiszpania
- Oana Iancu, producentka, Rumunia
- Maryna Er Gorbach, reżyserka, Ukraina
FILMY W KONKURSIE MIĘDZYNARODOWYM
Najeźdźcy / Traffic / Reostat, reż. Teodora Ana Mihai | Rumunia / Belgia / Holandia, 2024, 119 minut, premiera światowa
W zglobalizowanym świecie, w którym swobodny przepływ pracowników powoduje konflikty między kulturami, poszukiwanie rozwiązania umożliwiającego współistnienie nie jest łatwym zadaniem, dopóki wisi nad nami widmo kolonializmu.
Koniec Lata / My Late Summer / Nakon ljeta, reż. Danis Tanović | Chorwacja / Bośnia i Hercegowina / Rumunia / Słowenia / Serbia, 2024, 98 minut, premiera europejska
Młoda kobieta przybywa na odizolowaną wyspę, aby rozwiązać sprawę rodzinnego spadku. Pośród nowo rozbudzonych emocji, poprzez serię nieoczekiwanych wydarzeń, Maja w końcu skonfrontuje się z pytaniami ze swojej przeszłości. Poszukiwanie spadku staje się poszukiwaniem własnej tożsamości, a także przebaczenia.
Cisza nocna / Night Silence, reż. Bartosz M. Kowalski | Polska, 2024, 87 minut
Po śmierci ukochanej żony emerytowany aktor teatralny Lucjan trafia do domu opieki. W nowym miejscu czuje się samotny i niepogodzony z wszechobecną atmosferą czekania na śmierć. Pewnej nocy, w piwnicy, Lucjan odkrywa tajemnicze wejście do czegoś, co przypomina stary, opuszczony teatr. Okazuje się, że podziemia kryją przejście do pełnego tajemnic, równoległego świata. Niedługo później Lucjan wyruszy w niebezpieczną misję, której stawką będzie jego życie.
Lwica / Lioness / Emalõvi, reż. Liina Trishkina-Vanhatalo | Estonia / Niemcy / Litwa, 2024, 104 minuty, premiera międzynarodowa
Zaginęła Stefi, 15-letnia buntowniczka. Jej matka Helena nie miała już nic do stracenia – po co trzymać się zdrowego rozsądku, skoro szaleństwo daje szansę na pojednanie i miłość?
McVeigh / McVeigh, reż. Mike Ott | Stany Zjednoczone, 2024, 90 minut, premiera międzynarodowa
Reżyser Mike Ott przygląda się z bardzo bliska Timothy’emu McVeighowi, sprawcy najtragiczniejszego aktu terroryzmu krajowego w historii USA – zamachu bombowego w Oklahoma City w 1995 roku. Przez całe dnie i noce McVeigh je, śpi, ogląda wiadomości, spotyka dziewczynę… podczas gdy w jego umyśle klaruje nie do pomyślenia plan, który na zawsze zmieni zbiorową amerykańską psyche. Psychologiczna podróż stojąca za atakiem ujawnia niepokojące prawdy i powiązania, które rezonują z dzisiejszą Ameryką.
Bucza / Bucha / Буча, reż Stanislav Tiunov | Ukraina, 2024, 118 minut, premiera światowa
Film oparty na prawdziwej historii uchodźcy z Kazachstanu, który wiosną 2022 roku zaryzykował życie, aby ratować setki Ukraińców w miastach obwodu kijowskiego okupowanych przez wojska rosyjskie.
Tashi / Dog Tashi, reż. Dargye Tenzin | Chiny, 2024, 103 minuty, premiera międzynarodowa
Pisarz Tashi wraca do swojego dawno porzuconego rodzinnego miasta Kaze. Drzwi do jego wspomnień zostają otwarte. Tashi będąc jeszcze w szkole podstawowej ratuje bezdomnego psa. Ale kiedy pies zosaje przygarnięty i nazwany Tashi, chłopiec staje się pośmiewiskiem swoich kolegów z klasy. To wiąże ich na całe życie.
Niewypowiedziane / Unspoken, reż. Piotr J. Lewandowski | Niemcy, 2024, 95 minut, premiera światowa
Seweryn, 30-letni muzyk, traci głos po gwałcie przez innego mężczyznę. Teraz musi stawić czoła traumie z dzieciństwa w Polsce, aby odzyskać chęć do życia i naprawić relacje ze swoją dziewczyną Caro.
Gorzkie złoto / Bitter Gold / Oro amargo, reż. Juan Francisco Olea | Chile / Meksyk / Urugwaj / Niemcy, 2024, 83 minuty, premiera światowa
Gorzki smak gorączki złota w neo-westernie napędzanym przez chciwość i morderstwo, ale także pragnienie lepszej przyszłości i wzmocnienia pozycji młodych kobiet.
Kolumna pożegnalna / Farewell Column / Tur Preida, reż. Ron Ninio | Izrael, 2024, 77 minut, premiera światowa
Rok 2020. Lockdown z powodu COVID-19. Izraelski dziennikarz piszący przeciwko Netanjahu, bezskutecznie próbuje skontaktować się z córką, która jest na proteście. Protest stał się gwałtowny, a córka nie odbiera telefonu. On i jego żona próbują naprawić swój związek. Rozpoczynają się protesty przeciwko Netanjahu i jego rządowi.
Pewnego razu na dzikim wschodzie / Once Upon a Time in the East, / Vojna Policajtov, reż. Rudolf Biermann | Czechy / Słowacja, 2024, 150 minut, premiera międzynarodowa
Na początku lat 90. we wschodniej Słowacji samotny policjant naiwnie próbuje oczyścić miasto z lokalnych gangów mafijnych, które, jak odkrywa, są chronione przez krajowe służby specjalne i policję – najpotężniejsze zorganizowane grupy przestępcze.
Chaos i cisza / Chaos and Silence / Chaos und Stille, reż. Anatol Schuster | Niemcy, 2024, 83 minuty, premiera światowa
Para młodych muzyków, Jean i Helena, zaczynają żyć w surrealistycznym świecie, kiedy Klara, właścicielka mieszkania, które wynajmują, doznaje tajemniczego załamania. W tej roli Sabine Timoteo („Lęk”, reż. S. Fabicki).
Sprawiedliwość / Justice / Daad, reż. Abolfazl Jalili | Iran, 2024, 96 minut, premiera światowa
W Teheranie w areszcie śledczym dla nieletnich osadzeni mają prawo do krótkich urlopów, pod warunkiem że ich rodzina zapewni odpowiednią kaucję gwarantującą ich powrót. Po wyjściu Emkan kontaktuje się ze swoim przyjacielem Kavehem, który pracuje w małym teatrze w przemysłowym mieście. Czy Emkan dotrzyma słowa i wróci do aresztu?
Kropla wody / Waterdrop / Pikë uji, reż. Robert Budina | Albania / Włochy / Rumunia / Kosowo / Macedonia Północna, 2024, 91 minut, premiera międzynarodowa
Aida, kierowniczka urzędu miejskiego w małym albańskim miasteczku nad Jeziorem Ochrydzkim, zmuszona jest stawić czoła własnemu poczuciu winy, gdy jej piętnastoletni syn Mark zostaje uwikłany w skandal związany z gwałtem, za który może trafić do więzienia.
Innego końca nie będzie / Where Do We Begin, reż. Monika Majorek | Polska, 2024, 85 minut
Trójka rodzeństwa i ich mama próbują ułożyć sobie życie po niespodziewanej śmierci ojca. Wśród pakowanych do przeprowadzki rzeczy Ola odnajduje rodzinne kasety wideo. Wraz z młodszym bratem Pipkiem i najmłodszą siostrą Ajką postanawiają odtworzyć zdjęcia z dzieciństwa.
Kontakt dla mediów: Judyta Krakowiak, media@wff.pl, tel. 533 391 398
40 Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy, organizowany przez Warszawską Fundację Filmową, jest wspierany przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Samorząd Województwa Mazowieckiego.
Nasi Sponsorzy i Partnerzy: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, KMAG, Epson, Goethe-Institut, Fabryka Wyobraźni, Omenaa Foundation, Kulturalna, Bar Studio, KIPA, Tango Production.
Partnerzy Medialni: Filmweb, Wyborcza.pl, Pełna Sala, RMF, RMF Classic, SundanceTV, AMC, Film Cafe i Wirtualna Polska.
Kina festiwalowe: Kinoteka / Atlantic / Iluzjon.
Oficjalne samochody Mercedes Benz zapewnia MB Motors.