Mocne Nocne Granie to cykl Kinoteki realizowany pod patronatem Stowarzyszenia Kin Studyjnych. W jego ramach, w piątki w godzinach wieczornych, prezentowane będą filmy szalone, dziwne, czasem śmieszne, czasem straszne, idealnie skrojone pod seanse o późnej porze.
Idea midnight screenings, powstała w USA w latach 50. i na dobre zadomowiła się już w Polsce. Festiwale filmowe i kina coraz częściej otwierają sekcje dedykowane tytułom, które najlepiej przyjmuje się właśnie pod osłoną nocy. Takie też filmy będziemy prezentować w ramach Mocnego Nocnego Grania.
Polskie kino jest nudne? Obalamy ten mit! Nasz cykl przybliża klasyczne rodzime produkcje, które od momentu premiery, po dziś dzień, zaskakują swoją niekonwencjonalną tematyką, radykalną formą i/lub kontrowersyjną treścią. Zobaczycie zarówno dzieła uznanych mistrzów, jak i perełki twórców eksperymentalnych.
Najbliższe pokazy:

25 lipca, godz. 20:30 – „Krótki film o miłości”, reż. Krzysztof Kieślowski (1988)
Młody chłopak ulega fascynacji piękną kobietą z sąsiedztwa. Podgląda ją z okna swojego pokoju w bloku, dąży do spotkania, aż otrzyma gorzką lekcję miłości. Kinowa wersja 6 części telewizyjnego cyklu Dekalog, poświęcona przykazaniu „Nie cudzołóż!”.
Tomek (O.Lubaszenko), młody chłopak, wychowanek domu dziecka, wynajmuje pokój w bloku u gospodyni i pracuje na poczcie. Fascynuje go trzydziestoletnia kobieta, mieszkająca po sąsiedzku. Tomek podgląda Magdę (G.Szapołowska) z okna swojego pokoju, znajduje różne sposoby, by się z nią zetknąć: roznosi mleko, podrzuca fałszywe awiza. Kobieta jest niezależna, wolna, spotyka się z mężczyzną. Chłopakowi wydaje się, że jest zakochany. Śledzi jej zbliżenia z kochankiem i rozstania. Początkowo poirytowana Magda decyduje się udzielić mu gorzkich lekcji: aranżuje kontakt z mężczyzną w widoku okna, a potem proponuje chłopcu czysto fizyczną formę kontaktu.
Nie spodziewa się, że nadwrażliwość Tomka odmieni też jej serce. Kinowa wersja 6 części telewizyjnego cyklu Dekalog, poświęcona rozważeniu przykazania „Nie cudzołóż!”. Tak jak inne części, niejednoznaczna w interpretacji, bowiem ani bohater, ani bohaterka nie są cynicznymi intruzami, cudzołożnikami czy bezwolnymi ofiarami miłości. Rozdzieleni blokiem, połączeni spojrzeniem, każdy na swój sposób samotny. Film zdobył Złote i Srebrne Lwy na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni, nagrodzono też Grażynę Szapołowską – za najlepszą rolę kobiecą i Witolda Adamka – autora zdjęć. Podobnie jak Krótki film o zabijaniu, ten również obsypano nagrodami za granicą: Nagrody Jury, FIPRESCI i OCIC w San Sebastian (1988), ponadto na festiwalach w Genewie i Sao Paulo (1989).
Kurator cyklu: Michał Konarski
Patronat: Stowarzyszenie Kin Studyjnych