Brak planów na majówkę? Zapraszamy do kina! W długi majowy weekend zaprezentujemy cztery filmy Krzysztofa Kieślowskiego.
Ukochany przez publiczność polską i zagraniczną Krzysztof Kieślowski to niekwestionowany mistrz rodzimego kina. W ramach majówki zapraszamy na Amatora oraz trylogię trzech kolorów.
Harmonogram pokazów:

1 maja, 19:00 – „Amator” (1979)
„Amator” to klasyk kina moralnego niepokoju, film niejako autotematyczny, dramat o odpowiedzialności filmowca. Przyniósł Krzysztofowi Kieślowskiemu Złote Lwy, a Jerzemu Stuhrowi nagrodę za najlepszą rolę męską na 6. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku, podobnie na Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie – Jantara i nagrodę za rolę męską (1979). Stuhr współtworzył z reżyserem dialogi do filmu, tak jak wcześniej w filmie Spokój (1976), a z czasem sam poszedł śladami Kieślowskiego.

2 maja, 19:00 – „Trzy kolory: Niebieski” (1993)
Pierwsza część tryptyku „Trzy kolory” autorstwa Krzysztofa Kieślowskiego, stworzonego we współpracy scenariopisarskiej z Krzysztofem Piesiewiczem i muzycznej, ze Zbigniewem Preisnerem. Filmy powstały w koprodukcji polsko-francuskiej i okazały się ostatnim dziełem reżysera, który podjął decyzję o wycofaniu się z zawodu.
„Niebieski” zdobył Złotego Lwa na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji, gdzie nagrodzono też zdjęcia Sławomira Idziaka. Z 6 nominacji Francuskiej Akademii Filmowej do Cezara nagrodę zdobył Jacques Witta za montaż. Motyw nagłego wdowieństwa, wypadku, eksplorowania granic wolności pojawiały się już w filmach Kieślowskiego z okresu kina moralnego niepokoju, jak „Amator”, „Bez końca”, „Przypadek”. We francuskim tryptyku tytułowa barwa kieruje uwagę widza na europejskie ideały wolności, równości i braterstwa, poza polskim kontekstem. Główną rolę wykreowała gwiazda europejskiego kina, Juliette Binoche.

3 maja, 19:00 – „Trzy kolory: Biały” (1994)
Biały zdobył Srebrnego Niedźwiedzia za reżyserkę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie oraz Złotą Kaczkę – nagrodę czasopisma „Film” jako najlepszy polski film 1994 roku. Stanowi rzadki w filmografii Kieślowskiego dowód umiejętności tworzenia komedii, pełnej zwrotów akcji, w obsadzie i stylu nawiązującym do ostatniej 10 części Dekalogu, z motywem impotencji z 9 części. We francuskim tryptyku tytułowa barwa kieruje uwagę widza na europejskie ideały wolności, równości i braterstwa. Owa równość okazuje się wysoce problematyczna, kiedy upomina się o nią polski emigrant na Zachodzie.

4 maja, 19:00 – „Trzy kolory: Czerwony” (1994)
Trzecia część tryptyku „Trzy kolory” autorstwa Krzysztofa Kieślowskiego, stworzonego we współpracy scenariopisarskiej z Krzysztofem Piesiewiczem i muzycznej, ze Zbigniewem Preisnerem. W „Czerwonym” w głównej roli wystąpiła Irène Jacob, nagrodzona już na festiwalu w Cannes za „Podwójne życie Weroniki” (1991) oraz legenda francuskiego kina, Jean-Louis Trintignant. „Czerwony” zdobył 3 nominacje do Oscara – Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej, 4 nominacje do nagrody BAFTA – Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej i 6 nominacji do Cezara – nagrody Francuskiej Akademii Sztuki Filmowej. Nagrodę Cezara otrzymał jedynie Zbigniew Preisner za muzykę, z postacią fikcyjnego holenderskiego kompozytora Van den Budenmayera.