We współpracy z Instytutem Francuskim w Warszawie zapraszamy na mały przegląd twórczości Jean-Luka Godarda. W dniach 16-18 grudnia w Kinotece będzie można zobaczyć „Pogardę”, „Alphaville” i „Chinkę”.
Bilety na wszystkie seanse w atrakcyjnej cenie 16zł.
Jean-Luc Godard to jeden z najsłynniejszych francuskich filmowców w historii. Jego dorobek obejmuje ponad 100 filmów pełno- i krótkometrażowych. Wiele z nich zapisało się wielkimi literami w dziejach kina, wywracając do góry nogami estetyki obecne w głównym nurcie. Prowokacyjna narracyjnie i formalnie twórczość Godarda rozpoczęła się w latach 60. – to właśnie wtedy, w okresie nowofalowego wzmożenia, realizował film za filmem, poruszając wątki polityczne, społeczne i autotematyczne.
Nasz mały przegląd Grudzień z Godardem rzuca światło na trzy kultowe pozycje z tego okresu. To stylowa Pogarda z Brigitte Bardot i Michelem Piccolim, dystopijne Alphaville o sztucznej inteligencji oraz rozpolitykowana Chinka prognozująca rewolucję Maja ‘68. W krótkim wycinku twórczości reżysera, wybijają się najważniejsze motywy w jego dorobku. Zobaczymy tu Godarda-romantyka, Godarda-aktywistę, ale i Godarda-historyka. Przegląd ten jest świetną okazją, by poznać to kino „na czysto”, bez kolorowego filtra nadanego mu przez popkulturę.
PROGRAM:

„Pogarda” to jeden z najważniejszych filmów nowofalowych Jean-Luka Godarda – opowieść o nieudanej ekranizacji „Odysei”, która stała się zarazem refleksją nad kondycją kina i końcem miłości. W rolach głównych występują Brigitte Bardot, Michel Piccoli, Jack Palance i Fritz Lang, grający samego siebie. Kontrast między ich kreacjami, eleganckie zdjęcia oraz patetyczna muzyka tworzą aurę antycznej tragedii, którą Godard wydobył z ekranizowanej powieści Alberta Moravii, mimo że sam uznawał ją za banalne czytadło. Film zachwyca prostotą formy i precyzją – w historii rozpadającego się związku zawiera się metafora konfliktu między sztuką a komercją, między kinem europejskim i hollywoodzkim, dawnym i współczesnym.

„Alphaville” to jedyny film science fiction w dorobku Jean-Luka Godarda, rozgrywający się w futurystycznym mieście-państwie rządzonym przez elektronowy mózg Alpha 60. Mieszkańcy Alphaville zostali pozbawieni emocji i indywidualności, podporządkowani logice totalitarnego systemu, który odrzuca wszystko, co ludzkie – miłość, poezję, wiarę w dobro. Do tego odhumanizowanego świata trafia tajny agent Lemmy Caution, ukrywający się pod nazwiskiem Iwan Johnson. Jego misją jest odnalezienie profesora Nosferatu, twórcy Alphy 60, i doprowadzenie do jego ucieczki lub śmierci. W trakcie pobytu Lemmy poznaje córkę profesora, Natashę, która staje się jego przewodniczką po mieście. Uczucie, jakie się między nimi rodzi, przeciwstawia się zimnej racjonalności systemu i ostatecznie prowadzi do zniszczenia elektronicznego tyrana. Godard sfilmował tę opowieść w realnych plenerach współczesnego Paryża, rezygnując z efektów specjalnych i dekoracji, co nadaje filmowi niepokojącą aktualność.

„Chinka” to eksperymentalny „film w trakcie tworzenia”, podporządkowany zasadzie: „Trzeba zastąpić mgliste idee jasnymi obrazami”. Godard odchodzi tu od klasycznej fabuły, tworząc film-esej inspirowany koncepcjami Brechta – z widoczną obecnością kamery, improwizacją i efektami obcości, które mają pobudzać refleksję widza. Fabuła, luźno nawiązująca do „Biesów” Dostojewskiego i „Na dnie” Gorkiego, skupia się wokół „Czerwonej książeczki” Mao Zedonga, stanowiącej centrum ideowe i wizualne filmu. „Chinka” to próba przełożenia maoistycznej retoryki i brechtowskiej teorii na język kina, traktującego analizę rzeczywistości jako pierwszy krok do jej radykalnej przemiany.
Pokazy w ramach przeglądu Grudzień z Godardem. Wydarzenie organizowane jest we współpracy z Instytutem Francuskim w Warszawie.
Kurator: Michał Konarski

Partner przeglądu: Instytut Francuski w Warszawie
