Najlepsze z Najgorszych
Millennium Docs Against Gravity od 15 lat Napisy ENG Napisy Dolby Digital

Blok: Bill Morrison: Różne obrazy nieba (Block: Bill Morrison: Different Views of Heaven)

Reżyseria:

Bill Morrison

Czas trwania:

77 min.

Napisy:

polskie, angielskie

Kraj produkcji:

USA

Gatunek:

dokument/krótki metraż

Ocena: (średnia ocena: 0.0)

Kup bilet / WYBIERZ GODZINĘ

Opis filmu

Tytuł bloku odsyła bezpośrednio do jednego z tematów filmów ujętych w zestawieniu – „Tylko antycznych pętli”, który przedstawia różne historyczne i współczesne obrazy nieba. Jego znaczenie jest także metaforyczne – określa sferę emocji, tęsknot uwidocznionych w przywołanych filmach fabularnych, które w realizacjach ujętych w zestawie Bill Morrison osadza w nowym kontekście, czyniąc je punktem wyjścia do wypowiedzi na temat współczesności lub uwypuklając interesujące go zagadnienia, wśród którym jeden nieustająco powraca – miłość do historii kina.

The title of the block refers directly to one of the films it features, "Just Ancient Loops", which presents various historical and contemporary images of heaven. Its meaning is also metaphorical – it defines the emotional sphere and longings visible in the cited feature films, which Bill Morrison sets in a new context by using them as the starting point for a discussion on the present day or by highlighting the issues that particularly interest him. One of them keeps coming back – the love for the history of cinema.

Film o niej | The Film of Her | USA / USA, 1996, 12 min | Reżyseria / Directed by: Bill Morrison

Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2020 – MFF Rotterdam / Rotterdam IFF

W krótkometrażowym „Filmie o niej” Bill Morrison zobrazował niesamowitą historię odnalezienia kolekcji papierowych filmów 16 mm przez Howarda L. Wallsa w 1939 roku, którą ogląda się z dreszczem emocji. Taśmy, stanowiące bezcenne dziedzictwo historii kina, zostały ocalone. Oprócz Wallsa bohaterem filmu jest Kemp Nivera, którego wysiłek włożony w przetransferowanie obrazów z wyjątkowego zbioru na współczesny nośnik został wyróżniony honorowym Oscarem® w 1954 roku.

Morrison, przygotowując się do stworzenia tej opowieści, przeprowadził wywiady zarówno z Howardem L. Wallsem jak i Kempem Niverą. Ich historia została oddana w warstwie narracji filmu i uzupełniona o fikcyjną postać archiwisty, który zdecydował się ratować zbiory, aby ocalić uwieczniony na kliszach wizerunek swojej ukochanej aktorki porno. Film Morrisona przyczynił się do upowszechnienia wiedzy o tym wyjątkowym zbiorze taśm papierowych - kluczowym elemencie w historii kina, który wcześniej był znany jedynie nielicznym.

***

Morrison's "The Film of Her" is based on the story of a Library of Congress clerk who saved a vaultful of paper reels, documenting the earliest days of cinema, from the incinerator. Thanks to his efforts, these prints had survived, while the volatile nitrate originals had long since disappeared. The memory of an early porn actress inspires him in his struggle to save her, the collection, and himself, from obscurity.

Tylko antyczne pętle | Just Ancient Loops | USA / USA, 2012, 30 min | Reżyseria / Directed by: Bill Morrison

Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2012 – FF Sundance / Sundance FF; 2012 – AFI Docs Film Festival Los Angeles / AFI Docs Film Festival Los Angeles; 2012 – MFF Rotterdam / Rotterdam IFF; 2013 – FF Jerozolima / Jerusalem FF; 2013 – MFF Ateny / Athens IFF; 2013 – MFF Jihlava / Jihlava IFF

„Tylko antyczne pętle” Billa Morrisona to składająca się z trzech części: Genesis, Chorału i Wniebowstąpienia, symfonia audiowizualna, w której ukazane zostały różne obrazy nieba. W filmie nacisk położony został na wzajemne oddziaływanie warstwy wizualnej i muzyki Michaela Harrisona, uznawanego za jednego z najbardziej innowacyjnych kompozytorów ostatnich lat. W filmie wykorzystano głównie nagrania uwiecznione na taśmach nitrowych w pierwszej połowie XX wieku, które uległy zniszczeniu pod wpływem czasu. Zostały uzupełnione przez współczesne animacje stworzone w oparciu o dane NASA.

Wśród wykorzystanych filmów znajdują się zarówno obrazy dokumentalne, fabularne jak i efemeryczne reklamy, produkcje przemysłowe, edukacyjne i amatorskie pozostające w różnych fazach rozpadu nośnika, na którym zostały zarejestrowane. Włączone do filmu animacje zostały oparte na badaniach Waltera Murcha, dotyczących zależności tonów i orbit planet. Jest to jeszcze jedna forma realizacji koncepcji współzależności obrazu i warstwy muzycznej.

***

In “Just Ancient Loops”, filmmaker Bill Morrison employs high resolution scans of ancient nitrate footage, as well as newly created CGI renderings, to depict different views of the heavens. With an original score by Michael Harrison, performed by cellist extraordinaire Maya Beiser.

List | The Letter | USA / USA, 2018, 11 min | Reżyseria / Directed by: Bill Morrison

Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2018 – FF TCM Classic Movie / TCM Classic Movie FF

Film będący kolejnym przykładem fascynacji Billa Morrisona dziełami epoki kina niemego. Wykorzystując niszczejące pozostałości z siedmiu filmów z lat 1912–1928, reżyser buduje opowieść o trójkątach miłosnych pojawiających się we wspomnieniach dwóch kobiet. Sceny, które znalazły się w „Liście” pochodzą między innymi z dwóch obrazów: „Schattered Idols”, wyreżyserowanego przez Edwarda Slomana (1922), w którym wystąpiła Marguerite De La Motte, oraz „Golden Shackles” (reż. Dallas M. Fitzgerald, 1928) z rolą Priscilli Bonner. Muzykę do filmu skomponował Ricardo Romaneiro.

***

Sourcing the discarded, deteriorating remnants from seven silent film titles dating from 1912–1928, Bill Morrison braids a story of intertwining love triangles that pivots between the memories of two women. The music is composed by Ricardo Romaneiro.

Wpuść mnie | Let Me Come In | USA / USA, 2021, 11 min | Reżyseria / Directed by: Bill Morrison

Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2022 – Millennium Docs Against Gravity: polska premiera / Millennium Docs Against Gravity: Polish premiere

Jedna z dwóch realizacji Billa Morrisona prezentowanych w ramach festiwalu, której materiałem wyjściowym jest kopia „Liebeshölle” Wiktora Biegańskiego i Carmine Gallone (1928) uznawanego do tej pory za zaginiony. Historia filmu z 1928 roku, którą przywołuje we „Wpuść mnie” Morrison, dotyczy tragicznego rozstania głównej bohaterki, rosyjskiej baletnicy (Olga Tschechowa), z synem. Po tym wydarzeniu kobieta rzuca się do Sekwany w Paryżu. Ratuje ją artysta, który przyprowadza kobietę do domu i zaczyna się nią opiekować.

Jak zaznacza Morrison, postać mężczyzny można odczytać także jako senną wizję kobiety, fantazję symbolizującą utraconego syna albo kochanka, na którego powrót czeka. Historia z „Liebeshölle” została w filmie Morrisona osadzona w nowym kontekście wraz ze słowami i współczesną muzyką Davida Langa, wykonaną przez Los Angeles Opera. W filmie słyszymy sopran Angel Blue.

„Liebeshölle” został odnaleziony w Pensylwanii przez Bruce’a Lawtona i przekazany Narodowemu Centrum Konserwacji Audiowizualnej Biblioteki Kongresu USA. Bill Morrison pozyskał zniszczoną kopię filmu i zeskanował ją w 2013 roku. Materiał pozostawał w jego prywatnym archiwum aż do 2021 roku, kiedy stworzył za jego pomocą obrazy „Wpuść mnie” i „Jej fioletowy pocałunek”.

***

Bill Morrison’s experimental short film featuring decayed reels from the lost, German silent movie “Liebeshölle” by Wiktor Bieganski & Carmine Gallone (1928). Co-presented by the Los Angeles Opera with composer David Lang and soprano Angel Blue.

Bill Morrison says: The backstory of “Liebeshölle” involves a Russian ballerina who after having been separated from her young son in 1917, throws herself into the Seine in Paris, where upon she is rescued by an artist. The action of “Let Me Come In” starts as he is bringing her into his house after having fished her out of the river. Without context, it is not immediately clear what is the relationship between the two characters. Maybe the exhausted woman is seeking protection? It then appears that he may be taking advantage of her in her compromised state, as he carries her upstairs and then disrobes her. But he proceeds to tend to her. In the end, he may have been a dream or waking fantasy of hers, as she waited for her lover to return home.

Jej fioletowy pocałunek | Her Violet Kiss | USA / USA, 2021, 5 min | Reżyseria / Directed by: Bill Morrison

Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2022 – Millennium Docs Against Gravity: polska premiera / Millennium Docs Against Gravity: Polish premiere

W „Jej fioletowym pocałunku” scena z zagubionego, niemieckiego filmu „Liebeshölle” (reż. Wiktor Biegański, Carmine Gallone, 1928) stanowi punkt wyjścia do opowieści o współczesnych czasach globalnej pandemii. Rekontekstualizacja niemego filmu została podkreślona współczesną muzyką skomponowaną przez Michaela Montesa. W źródłowym filmie bohaterka, rosyjska balerina, w którą wcieliła się Olga Tschechowa, poszukuje tajemniczego nieznajomego, który ma posiadać informacje o jej zaginionym synu. Przywołana scena balu maskowego, która została zeskanowana i spowolniona, obecnie przywodzi na myśl tęsknotę za kontaktem w świecie, który został poddany regułom społecznej izolacji.

Przez lata „Liebeshölle” był uznany za zaginiony. Film został odnaleziony w Pensylwanii przez Bruce’a Lawtona i przekazany Narodowemu Centrum Konserwacji Audiowizualnej Biblioteki Kongresu. Bill Morrison pozyskał obraz z tego źródła i zeskanował go w 2013 roku, a jego kopia pozostawała w prywatnych archiwum reżysera aż do 2021 roku.

***

“Her Violet Kiss” re-contextualizes a deteriorating scene from a lost silent German title, Liebeshölle (translated as “Love Hell”), which was released as “Pawns of Passion” in the USA in 1929. This revision features a contemporary score by composer Michael Montes.

In the original, a Russian ballerina, played by Olga Tschechowa, is searching for a mysterious stranger who claims that he has information about her missing son. In this updated version, the deteriorating nitrate print has been scanned and slowed down, and re-contextualized for audiences viewing the film for the first time during a global pandemic.

The source film was directed by Wiktor Bieganski and Carmine Gallone. It was believed to be a lost film until Bruce Lawton uncovered an incomplete print in a cache of films that had been stored in a barn in Pennsylvania and donated it to the Library of Congress National Audio-Visual Conservation Center. Director Bill Morrison scanned the print in 2013, and this copy had remained in his personal archive until now.

Pierścionek | The Ring | USA / USA, 2021, 8 min | Reżyseria / Directed by: Bill Morrison

Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2022 – Millennium Docs Against Gravity: polska premiera / Millennium Docs Against Gravity: Polish premiere

W krótkometrażowym „Pierścionku”, będącym jednym z najnowszych filmów Morrisona, wykorzystana została uszkodzona taśma 35 mm z filmem „Miłość blondynki” Miloša Formana. Uszkodzenia nośnika filmowego, na którym został zapisany film z 1965 roku, zostają w tym obrazie wykorzystane w metaforyczny sposób. Reżyser konstruuje opowieść o rozprzestrzeniającej się za pośrednictwem tytułowego pierścionka chorobie utrudniającej komunikację. W filmie słyszymy utwór „Georgia Thinks It’s Probably Okay (Tuesday)” w wykonaniu Yo La Tengo.

***

A heat-damaged 35mm print of Milos Forman’s “Loves of a Blonde” is re-imagined as a short film about a ring that spreads a communicable disease. In the film we can hear “Georgia Thinks It’s Probably Okay (Tuesday)” performed by Yo La Tengo.