Złoto
Millennium Docs Against Gravity od 15 lat Napisy ENG Napisy Dolby Digital

Blok: Bill Morrison: Rwący potok historii (Block: Bill Morrison: The Rampaging Torrent of History)

Reżyseria:

Bill Morrison

Czas trwania:

70 min.

Napisy:

polskie, angielskie

Kraj produkcji:

USA

Gatunek:

dokument/krótki metraż

Ocena: (średnia ocena: 0.0)

Kup bilet / WYBIERZ GODZINĘ

Opis filmu

Tematem dokumentalnych filmów Billa Morrisona są wydarzenia, które stanowiły następstwa ważnych procesów społecznych i politycznych. Musiały się w nich odnaleźć jednostki – często z uwagą odszukiwane przez reżysera i eksponowane w materiałach filmowych z przeszłości. Morrisona interesuje dramatyczny wymiar wydarzeń, w których rwący potok wielkiej historii wpływa na jednostkowe losy poszczególnych osób i grup społecznych.

Bill Morrison's documentaries focus on the events that follow important social and political processes. Individuals have to find their place in these processes – the director often attentively traces them and exhibits them in footage from the past. Morrison is interested in the dramatic dimension of events in which the rampaging torrent of history affects the lives of social groups and individuals.

Hymny górników | The Miners' Hymns | USA / USA, 2010, 52 min | Reżyseria / Directed by: Bill Morrison

Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2011 – FF Tribeca / Tribeca FF; 2012 – FF DOXA Vancouver / DOXA Vancouver Documentary FF

Film jest wynikiem współpracy reżysera Billa Morrisona z islandzkim kompozytorem Jóhann Jóhannsson. Archiwalne zdjęcia (m.in. ze źródeł BFI i BBC) oraz podniosła muzyka przedstawiają ponad stuletnią historię społeczności górników w północno-wschodniej Anglii. Łączy ich trud pracy w kopalniach, samoorganizowanie się w związkach zawodowych, brutalne starcia z policją za rządów Margaret Thatcher, doroczne słynne gale górnicze w zagłębiu Durham, oraz duma zarówno z wykonywanej pracy, jak i przynależności do wspólnoty.

Zbiorowość przedstawiona przez Morrisona, podobnie jak w większości jego filmów, składa się z uchwyconych w archiwalnych materiałach filmowych wizerunków jednostek, zanurzonych w szerszych procesach kulturowych, społecznych i politycznych. Obraz górników oddany za pomocą przywołanych ziarnistych klisz filmowych skontrastowany został z zarejestrowanymi współcześnie z lotu ptaka ujęciami dawnych obszarów, w obrębie których toczyło się górnicze życie. Gorzka wymowa filmu jest podkreślona przez obrazy, które ukazują, że dziś w tym krajobrazie dominują miejsca podporządkowane konsumpcyjnemu stylowi życia. Film jest hymnem na cześć odchodzącego w przeszłość przemysłu i ludzi, którzy go kształtowali.

***

"The Miners’ Hymns" is a collaboration between American filmmaker Bill Morrison and Icelandic composer Jóhann Jóhannsson. Together, with the help of images and music, they have created a wordless documentary to depict the ill-fated mining community in North-Eastern England. Created from BFI, BBC and other archival footage, “The Miners Hymns” celebrates social, cultural, and political aspects of the extinct industry, and the strong regional tradition of colliery brass bands.

Focusing on the Durham coalfield in the North East of the UK, the film is structured around a series of activities including the hardship of pit work, the role of Trade Unions in organizing and fighting for workers' rights, the annual Miners' Gala in Durham, and the pitched battles with police during the 1984 strike as Thatcher's government sounded the death knell for the industry.

The film cuts between footage from different eras spanning 100 years -from grainy footage of primitive conditions from early last century, through processes of increased mechanization, and up to the highly emotive era of the miner's strikes of the mid-1980s. While almost entirely composed of black and white archival footage, the film also includes two contemporary sequences shot in color from a helicopter hovering over the sites of former collieries. It is at once poignant and ironic to note that these sites have now been rendered invisible and have been replaced by temples of modern leisure and consumerism. The film is a timely reminder of choices that were made a generation ago regarding the role of labor in a corporate-based economy -the repercussions of which are being felt today.

Ślady stóp | Footprints |USA / USA, 1992, 6 min | Reżyseria / Directed by: Bill Morrison

Jeden z pierwszych filmów Billa Morrisona, zrealizowany w ramach współpracy z nowojorskim Ridge Theater. Film był wyświetlany podczas spektaklu „Jungle Movie“. To po realizacji tego dzieła autor postanowił poświęcić się reżyserii. Do filmu została włączona ścieżka dźwiękowa Jima Farmera, skomponowana z fragmentami filmów naukowych i fabularnych, dotyczących w znacznej mierze historii gatunku ludzkiego.

Film wyróżnia wyjątkowy sposób pracy ze „znalezionym“, włączonym do dzieła materiałem filmowym, polegający na przeniesieniu obrazów z jednego medium na inne. Część obrazów została zarejestrowana kamerą Super 8 z telewizora wyświetlającego taśmę VHS. Morrison ingerował w zawłaszczony materiał filmowy, nadając mu dynamiczną fakturę. Obraz powstał za pomocą stworzenia optycznej kopii przetworzonego materiału.

***

“An impressionistic fusion of film history and poetic vision. Bill Morrison achieves a lyrical examination of the process of perception and the development of motion pictures. Alternately humorous and edgy, Morrison’s rhythmic editing gives the film a visual pulse, like a heartbeat.“ – Jan Christopher Horak, Curator, International Film Festival of Montage 1993

Pochowane wiadomości | Buried News | USA / USA, 2021, 12 min | Reżyseria / Directed by: Bill Morrison

Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2022 – Millennium Docs Against Gravity: polska premiera / Millennium Docs Against Gravity: Polish premiere

W 1929 roku w kanadyjskiej miejscowości Dawson City nad rzeką Yukon setki rolek filmów z epoki kina niemego zostało zakopanych w nieczynnym basenie. Szpule z filmami zostały odkryte dopiero w 1978 roku. Pośród nich znajdowały się kopie niemych filmów, które dziś po ich restauracji stanowią unikalną skarbnicę filmową. Niesamowitą historię tego znaleziska Bill Morrison opowiada w filmie „Dawson City: Czas zatrzymany” („Dawson City: Frozen Time”, 2016). W „Pochowanych wiadomościach” reżyser przygląda się czterem rolkom z tego zbioru o charakterze kronik filmowych, które powstały w latach 1917–1920.

Archiwalne nagrania ukazują następstwa zamieszek na tle rasowym w East St. Louis w stanie Illinois w 1917 roku i w Omaha w stanie Nebraska w 1919 roku, a także niezwykle rzadki i dotychczas uważany za zaginiony materiał filmowy z oblężenia gmachu sądu w Lexington w stanie Kentucky w 1920 roku. Zestawione w filmie Morrisona kroniki filmowe uzmysławiają w jaki sposób rasizm był historycznie kształtowany i podsycany w USA jako narzędzie wykorzystywane dla osiągnięcia komercyjnych i politycznych korzyści osób będących u władzy. Morrison włącza do filmu współczesne doniesienia medialne ukazujące szturm zwolenników ustępującego prezydenta Donalda Trumpa na Kapitol 6 stycznia 2021 roku, budując analogię między historią Stanów Zjednoczonych a współczesną polityką.

***

In 1929, a bank manager in Dawson City, Yukon Territory buried hundreds of silent film reels in a defunct swimming pool, in an effort to dispose of them safely. Nearly half a century later, in 1978, the reels were uncovered by a construction team, and the collection of silent films became known as the Dawson Film Find. Among the 533 reels that were ultimately restored, there were 114 newsreels, each reel containing 5 or 6 individual news stories, each one about a minute in length.

Four of these news stories, produced between 1917 and 1920, have been included here in “Buried News”. Seen together, they reveal how race has historically been used as a tool in the USA to divide people for the commercial or political gain of those in power. Archival footage captures the aftermath of race riots in East St. Louis, Illinois, 1917, and in Omaha, Nebraska, 1919, as well as extremely rare, and heretofore believed to be lost footage of the siege of the Lexington, Kentucky courthouse in 1920.

End credits include AFP footage of rioters storming of the US Capitol building on January 6, 2021.