Wesele
HER DOCS FF od 15 lat Napisy Dolby Digital

Nowe twarze: zestaw shortów 2 (New Faces: set of shorts 2)

Czas trwania:

43 min.

Wersja językowa:

napisy: polskie + angielskie

Kraj produkcji:

różne

Gatunek:

krótki metraż

Ocena: (średnia ocena: 10.0)

Kup bilet / Rezerwuj

Opis filmu

NOWE TWARZE / NEW FACES

Ja i moja gruba dupa reż. Yelyzaveta Pysmak
Polska / 2018 / 10 min.

Pewnego poranka Dziewczyna próbuje założyć spodnie. Okazuje się, że w ogóle nie dają się zapiąć. Dziewczyna jest w szoku, a w lustrze widzi siebie jako ogromną, tłustą świnię. Decyduje się natychmiast na restrykcyjną dietę. Żadnych słodyczy, żadnej coca-coli, tylko woda z odrobiną cytryny. Idzie jej dobrze, ale razem z tłuszczem uchodzi z niej cała radość życia. Nawet wtedy, kiedy jest już niesamowicie chuda, nie może powstrzymać się przed dietą. Teraz jest jak zombie, idzie ślepo do lodówki, która śni jej się w nocy. W czasie ostatniego lodówkowego uwiedzenia objawia się jej Anioł Królestwa Zachudodupia z królewskim zaproszeniem na ceremonię. Co to za ceremonia? Czy Chude Dupy są takimi niewinnymi słodkimi stworzeniami, jakimi się wydają? Jakiemu bóstwu się kłaniają? Czy da się wrócić z Królestwa Zachudodupia, jeśli coś pójdzie nie tak?

Wybrane festiwale i nagrody: Cannes Film Festival (Druga Nagroda Cinéfondation), SXSW, Warsaw Film Festival, International Animated Film Festival Animator (Nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich dla Najlepszego Polskiego Filmu / Grand Prix ANIMATOR.PL), Drama International Short Film Festival, Central and Eastern European Film Festival CinEast, Un Festival C’est Trop Court - Nice Short Film Festival, Bit Bang Fest (Pierwsze Wyróżnienie w konkursie o Nagrodę dla Najlepszego Międzynarodowego Krótkometrażowego Filmu Studenckiego), Film School Fest Munich, International Animated Film Festival Animateka, Premiers Plans - Angers Film Festival, Mecal Pro, Barcelona International Short and Animation Festival, Kaboom Animation Festival, Go Short - International Short Film Festival Nijmegen, GoEast Film Festival, Animatricks International Animation Festival, Short Waves Festival, Ars Independent Festival

Yelyzaveta Pysmak
Urodzona w 1997 roku w Czernichowie w Ukrainie. Studiuje Film Animowany i Efekty Specjalne w PWSFTviT w Łodzi.

Ciałość reż. Weronika Szyma
Polska / 2020 / 6 min.

Krótki film o przyjemności. Występują: kobieta i jej własne odbicie w lustrze. W animacji Weroniki Szymy akt jest pasmem ciągłych metamorfoz, od rozedrganych białych nitek do mocnych, kolorowych maźnięć. To też proces poznawania samej siebie, przez grę odbić i zmiany perspektywy, przekraczanie, naruszanie konturów, granicy między wnętrzem a zewnętrzem. Fantazja seksualna, która otwiera ciało i otwiera głowę. (Klara Cykorz)

Wybrane festiwale i nagrody: Thessaloniki Film Festival, Bolton Film Festival, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty, Krakowski Festiwal Filmowy, Mecal Pro, Barcelona International Short and Animation Film Festival, Reykjavík Feminist Film Festival, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima, Festiwal Kamera Akcja, Cinanima Animation Film Festival, International Animated Film Festival Animator, Młodzi i Film - Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych, Festiwal Kameralne Lato

Weronika Szyma
Studentka specjalności Film Animowany i Efekty Specjalne w PWSFTviT w Łodzi. Zafascynowana głównie animacją analogową i klasyczną. Jej pierwszoroczny film „Bies i kat", za który otrzymała Pierwszą Nagrodę w Konkursie Animacji podczas festiwalu Ars Independent, pokazywany był na festiwalach w kraju i za granicą. Zajmuje się również fotografią, ilustracją i muzyką.

Dinozaury i większe sprawy reż. Justyna Bilik, Marta Nawrot
Polska / 2018 / 2 min.
polska premiera

Rozkoszny żart w hołdzie Irenie Klepfisz, jidyszystce, poetce, eseistce, wykładowczyni i redaktorzycy, aktywistce żydowskiej i lesbijskiej. Klepfisz urodziła się w 1941 roku w warszawskim getcie; ocalała, po wojnie wyemigrowała z matką do Stanów Zjednoczonych. Animacja inspirowana jest jej wierszem „Dinosaurs and the larger issues” ze zbioru „periods of stress” (1975). Występują w niej lesbijski seks, dinozaury i stadko kur za oknem a także międzygeneracyjna, artystyczna i cielesna ciągłość na przekór mitowi lesbijskiej niewidzialności. (Klara Cykorz)

Justyna Bilik
Scenarzystka, autorka tekstów piosenek jako Łaja Szkło i reżyserka filmów eksperymentalnych. Ukończyła reżyserię, kierunek scenariopisarstwo w Państwowej, Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Absolwentka kursów Sources 2, Torino Film Lab, Midpoint oraz Atelier Scenariuszowego. Scenarzystka nagradzanego w Polsce i za granicą krótkiego metrażu „Saszka“ w reż. Katarzyny Lesisz (m.in. nagroda na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Grand Prix na festiwalu Ca Foscari w Wenecji, Nagroda Specjalna „Cinema without borders" na Festiwalu Filmów Polskich w Los Angeles). Reżysersko debiutowała krótkim metrażem „The Fractal Show“ na MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Pełny metraż „Norwegian Dream“ w reż. Igora Devolda z jej scenariuszem otrzymał dofinansowanie PISF w ramach programu Koprodukcji Mniejszościowych (2020). Dramaturżka (wraz z Danielem Sołtysińskim) spektaklu „GAZ!“ w reż. Marcina Wierzchowskiego w Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie.

Marta Nawrot
Cyber-wróżka nowych mediów, designerka i programistka światów wirtualnych. Cyberfeministka i propagatorka idei Open Source i Free Learning, twórczyni multisensorycznych i multiplayerowych doświadczeń wirtualnych. Współzałożycielka kolektywu i niezależnego wydawnictwa CyberPussy skupionego wokół twórczości cyber i xenofeministycznej w kontekście digital art. Studiowała na kierunku Intermedia na Wydziale Intermediów na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie oraz w Glasgow School of Art na kierunku Interaction Design. Współzałożycielka grupy Pussymantra oraz duetu Eternal Engine.

Milo reż. Nadia Szymańska
Polska / 2021 / 14 min.
polska premiera

Gosia, tatuatorka i młoda mama, próbuje pogodzić wakacje i pracę nad morzem z samotnym wychowaniem swojego 3-letniego synka. Czuły film, w którym reżyserka jest bardzo blisko swoich bohaterów. Rejestruje ich codzienność wykorzystując świadomie estetykę współczesnego home video, tworzy przy tym poruszający i ciepły portret macierzyństwa. (Michał Matuszewski)

Nadia Szymańska
Nadia Szymańska urodziła się w 1996 roku w Warszawie. Jest studentką III roku sztuki operatorskiej w PWSFTViT w Łodzi. Ukończywszy liceum z maturą międzynarodową, Nadia zrealizowała film dokumentalny „Nielot”, który zdobył I miejsce w konkursie „Odcienie wolności” na 15. festiwalu Millennium Docs Against Gravity oraz był pokazywany w sekcji „Nowe twarze” na HER Docs Film Festival w 2020 roku. Nadia interesuje się także fotografią - w 2018 roku w Warszawie odbyła się jej pierwsza wystawa fotograficzna „Więzi”. W 2020 roku brała także udział w wystawie grupowej „Ostatnie takie Lato”.

We Have One Heart reż. Katarzyna Warzecha
Polska / 2020 / 11 min.

Ta snuta z perspektywy dziecka opowieść zaczyna się tak: „Dziadek nie żył, ale tylko przez czterdzieści lat. Bo ostatnio trochę się pozmieniało”. Po śmierci matki Adam – ojciec małego narratora – odnajduje korespondencję wymienianą przed laty przez rodziców, Polkę i mieszkającego w Iraku Kurda. Mężczyzna nigdy go nie poznał. Tymczasem zdarzenia przybierają nieoczekiwany obrót.

Połączenie animacji rysunkowej z materiałami archiwalnymi pozwala przenieść się niemal cztery dekady wstecz, poczuć emocje łączące żyjących w różnych częściach świata zakochanych oraz odkryć niezwykłą, polsko-kurdyjską tajemnicę rodzinną. Film zdobył wyróżnienie za krótkometrażowy film dokumentalny na 39. Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” (2020).

Wybrane festiwale i nagrody: Visions du Réel, DOK Leipzig, FIPADOC International Documentary Festival, Tricky Women/Tricky Realities Animation Festival, Docudays UA International Human Rights Documentary Film Festival, San Francisco International Film Festival, Go Short - International Short Film Festival Nijmegen, Movies that Matter Festival, Krakow Film Festival, DocsMX International Documentary Film Festival (Najlepszy Krótkometrażowy Film Dokumentalny w sekcji Fragmentos Internacionale), Central and Eastern European Film Festival CinEast (Nagroda Publiczności) Chicago International Film Festival (Złoty Hugo dla Najlepszego Krótkometrażowego Filmu Dokumentalnego), REX Animation Film Festival, Leeds International Film Festival, Animest - Bucharest International Animation Film Festival, Festival of Documentary and Short Film of Bilbao (ZINEBI), Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima, Sommets du cinéma d'animation, BOGOSHORTS Bogotá Short Film Festival, Flickerfest International Short Film Festival (Wyróżnienie Specjalne dla Filmu Dokumentalnego), Kaboom Animation Festival, Aspen ShortFest (Nagroda Jury dla Filmu Dokumentalnego, Nagroda Ellen Jury), Seattle International Film Festival, Animatricks International Animation Festival

Katarzyna Warzecha
Urodzona w 1989 roku w Gdańsku. Absolwentka Reżyserii w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach oraz Wajda School & Studio w Warszawie. Jej dyplomowy film „Jest naprawdę ekstra” („It’s Really Awesome”) był pokazywany na wielu międzynarodowych festiwalach, zdobywając szereg nagród. Jako asystentka reżysera pracowała m.in. z Filipem Bajonem czy Marcinem Wroną. Miłośniczka dobrego jedzenia, a w szczególności ziemniaków.

***

My Fat Arse and I dir. Yelyzaveta Pysmak
Poland / 2018 / 10’

One morning a girl tries on a pair of new pants, yet they don't quite fit her. More precisely, it is impossible to zip them. The girl is bewildered. In the mirror she sees herself like the fattest piglet the world has seen. She decides to go on a strict diet as quickly as possible. No sweets, no sodas, just water with an occasional lemon. The plan goes quite well, draining all of her fat away, but with that goes all the joy of life. Even though now extremely thin, the girl doesn't stop. She is now more of a zombie, coming blindly to the fridge that haunts her at night. In the moment of the last seduction by the fridge the Angel of United Bitches of Slimbuttlandia comes to her with a royal invitation to visit the Kingdom and to participate in a royal ceremony. What is this ceremony? Are the Skinny Buttangels that lovely and harmless as they try to appear? Which God do they praise? Is there a way back from The United Bitches of Slimbuttlandia if anything goes slightly off track?

Lushfulness dir. Weronika Szyma
Poland / 2020 / 6’

When a girl meets her mirror reflection, unexpectedly her fears and insecurities about her body turn into a passionate and free self-exploration. Her fantasies come to life. But there’s also a darker side of this game. Is it possible to become united with your own self?

Dinosaurs and the larger issues dir. Justyna Bilik, Marta Nawrot
Poland / 2018 / 2’
Polish premiere

A 3D poem for a poet, Irena Klepfisz - a lesbian author, academic and feminist. Inspired by her “Dinosaurs and the larger issues“ from “Periods of stress“ (1975).

Milo dir. Nadia Szymańska
Poland / 2021 / 14’
Polish premiere

A young mother tries to enjoy a carefree vacation while being a single mother to her 3-year-old son, Milo.

We Have One Heart dir. Katarzyna Warzecha
Poland / 2020 / 11’

After his mother dies, Adam comes across some letters exchanged years ago between his Polish mother and his father, a Kurd living in Iraq. For Adam, this is an opportunity to learn more about the father he has never met. The juxtaposition of animated drawings and archival material takes us forty years back into the past and enables us not only to feel the emotions linking the lovers living in different parts of the world, but also to uncover an extraordinary family secret.

Zdjęcia