Cinemaforum
HER DOCS FF od 15 lat Napisy Dolby Digital

Śnienie: zestaw shortów (Dreamscape: set of shorts)

Czas trwania:

80 min.

Wersja językowa:

napisy: polskie + angielskie

Kraj produkcji:

różne

Rok produkcji:

2019 - 2020

Gatunek:

krótki metraż

Ocena: (średnia ocena: 10.0)

Opis filmu

ŚNIENIE / DREAMSCAPE

Balkon i nasze marzenia reż. Aylin Kuryel
Turcja / 2020 / 14 min.
polska premiera

Wyraziste sny były jedną z powszechnych reakcji emocjonalnych na pandemię, co mogło rekompensować brak interakcji społecznych i fizycznych spotkań. Pandemiczny film balkonowy a jednocześnie katalog takich snów. Reżyserka zestawia lockdownowe, obserwacyjne zdjęcia z opisami marzeń sennych różnych osób. Zmartwienia i pragnienia, które zostały poddane kwarantannie w głębi umysłu, wychodzą na powierzchnię i przeplatają się z dźwiękami, muzyką, oklaskami i ulicznymi protestami.

Wybrane festiwale i nagrody: Flying Broom International Women’s Film Festival

Aylin Kuryel
Aylin Kuryel jest wykładowczynią na Wydziale Analizy Literackiej i Kulturowej na Uniwersytecie w Amsterdamie. Współredagowała książki „Cultural Activism: Practices, Dilemmas and Possibilities” (Rodopi, 2010), „Resistance and Aesthetics in the Age of Global Uprisings” (Iletisim Press, 2015), „Being Jewish in Turkey: A Dictionary of Experiences" (Iletisim Press, 2017) oraz „Essays on Boredom” (2020, Iletisim Press). Jest autorką takich filmów dokumentalnych jak „Tabu” (2009), „Image Acts” (2015), „Welcome Lenin” (2016), „Heads and Tails” (2018), „CemileSezgin" (2020), „Balkon i nasze marzenia” („The Balcony and Our Dreams") (2020) oraz „A Defense" (2021).

Niewypowiedziane reż. Eliane Esther Bots
Holandia / 2019 / 18 min.
warszawska premiera

Reżyserkę Eliane Esther Bots (skądinąd realizującą projekty także w Polsce) interesuje postpamięć i międzypokoleniowe relacje w rodzinach i społecznościach doświadczonych ludobójstwem i wojną. Bohaterki a zarazem współautorki filmu wojny nie pamiętają – były malutkimi dziećmi, kiedy ich rodziny trafiły jako uchodźcy z byłej Jugosławii do Holandii, lub urodziły się później, w nowym kraju. Teraz tworzą swoją własną, bezpieczną przestrzeń badania pamięci – Elma Cavcic, jedna z bohaterek, jest zresztą scenografką filmu. Wśród dziwacznych, utrzymanych w dziecięcej konwencji konstrukcji, młode kobiety przywołują opowieści bliskich, nagrywają, a później osłuchują swoje świadectwa. Pomiędzy domowymi ozdobami, wycinankami i kotarami, w ciemności rozświetlanej jedynie ekranami telefonów i farbą fluorescencyjną, improwizują film-seans spirytystyczny. (Klara Cykorz)

Wybrane festiwale i nagrody: Movies that Matter Festival, Filmfest Dresden, Reykjavík International Film Festival, Valladolid International Film Festival, Busan international Short Film Festival, Ann Arbor Film Festival, Nederlands Film Festival, Uppsala International Short Film Festival, Dokument Film Festival Glasgow, Kasseler Dokfest, Eastern Neighbours Film Festival, Go Short - International Short Film Festival Nijmegen, Glasgow Short Film Festival, Roots Festival, Open City Documentary Film Festival London, Tacoma Film Festival, Athens Ethnographic Film Festival, Videonale, VM Dublin International Film Festival, 2Annas Riga International Film Festival, RKV Feminst Film Festival

Eliane Esther Bots
Urodzona w 1986 r. w Holandii. W 2016 r. ukończyła z wyróżnieniem Wydział Filmu w Niderlandzkiej Akademii Filmu w Amsterdamie. Jej filmy pokazywane były podczas Berlinale, Cinéma du Réel w Paryżu, Festiwalu Filmowego w Nowym Jorku, Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Oberhausen, Go Short - Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Nijmegen, Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych Curta Cinema oraz Kasseler Dokfest. Była programerką festiwalu Go Short w Nijmegen. Obecnie wykłada film w Szkole Sztuki w Utrechcie.

Śnienie reż. Francesca Tesler
Wielka Brytania / 2020 / 8 min.
polska premiera

Co Ci się śniło tej nocy? Minuty wydają się godzinami. Dni dłużą się i zlewają w jedno. Poprzez marzenia senne oraz sny na jawie ujawniają się lęki, niepokoje i nadzieje, szczególnie w sytuacji zamknięcia. Film, który powstał podczas pierwszego lockdownu w Wielkiej Brytanii to poetycki katalog pandemicznych snów.

Francesca Tesler
Młoda twórczyni filmów dokumentalnych mieszkająca w Londynie. Interesują ją przede wszystkim zagadnienia związane z rytuałem, wierzeniem oraz tworzeniem narracji i mitów. W jej pracach silnie widoczny jest wpływ wykształcenia w kierunku antropologii społecznej.

Ogień reż. Tereza Vejvodová
Czechy / 2020 / 15 min.
polska premiera

Tworząc teledysk do „Ognia” Natalii Przybysz, reżyserka Ania Bajorek inspirowała się obrazami z kultowego cyklu fotograficznego Justine Kurland „Girl Pictures 1997-2002”. Zdjęcia Kurland przedstawiają nastoletnie dziewczyny, które w dzikich bandach eksplorują podmiejskie zarośla, odludne plaże i zarośnięte łąki. Bajorek stara się przy użyciu drona wprawić w ruch ich zawadiacką, buntowniczą energię.

Ania Bajorek
Reżyserka i fotografka, autorka teledysków i filmów reklamowych oraz modowych. Jej filmy charakteryzuje silny aspekt wizualny. Uwielbia projekty dotykające kwestii kobiet oraz gender. Umiejętnie łączy fikcję i dokument, tworząc filmy wiarygodne i organiczne. Wyreżyserowany przez nią teledysk do piosenki Natalii Przybysz „Miód” uzyskał nominację do nagrody Yach Film. Ukończyła Sztukę Mediów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Fotografię w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie oraz Filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Mieszka i pracuje w Warszawie.

ZOSTAŃ, DOTKNIJ reż. Monika Cyprian
Polska / 2020 / 4 min.
polska premiera

Kwiecień 2020 roku, początek pandemii w Polsce. Monika odprowadza ojca do szpitala. Nie wie jeszcze, że dotyk podczas tego spaceru jest ich ostatnim. Pobyt ojca w szpitalu zbiega się w czasie z realizacją przez bohaterkę projektu o nazwie „ZOSTAŃ, DOTKNIJ” („STAY TOUCH”), dotyczącym braku dotyku w pandemii. Trwa lockdown. Jedyną możliwością realizacji projektu i zobaczenia ojca są wideo-połączenia. Monika je rejestruje. Jednocześnie wirtualnie poznaje intymne historie różnych osób, doświadczenia związane z dotykiem w czasie pandemii. Ojciec umiera w szpitalu. Bezdotykowo. W tym czasie Monika kontynuuje „STAY TOUCH”. W najdotkliwszy sposób konfrontuje się z tematem swojego projektu – nieodwracalnego zniknięcia dotyku z jej życia. Podejmując próby zmaterializowania kontaktu z ojcem znajduje sposoby na czucie jego obecności.

Monika Cyprian
Artystka wizualna, fotografka, z wykształcenia położna. Docenia autentyczność i lubi ją pokazywać. Zajmują ją: człowiek, relacje, ciało. W pandemii rozpoczęła twórczą eksplorację tematu dotyku i jego braku. W 2020 roku zrealizowała projekt „STAY TOUCH” w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - „Kultura w sieci”. W efekcie powstała interaktywna aplikacja z fotografiami jej autorstwa. Dąży do przeniesienia tego projektu z przestrzeni wirtualnej do realnej. Pierwszym krokiem w tym kierunku była wystawa w witrynie Galerii Scena Otwarta w Poznaniu. Została także finalistką konkursu NEW MOON Short Film Contest, w ramach którego zrealizowała film krótkometrażowy podejmujący ten sam temat. Projekt nabrał dla artystki szczególnego znaczenia, gdy jej ojciec trafił do szpitala. Z powodu pandemii nie można było go odwiedzać, a jego stan uniemożliwiał jakikolwiek kontakt z nim.

Czy zmarli do nas mówią? reż. Helena de Llanos
Hiszpania / 2019 / 21 min.
polska premiera

Osobisty i duchologiczny film o pamięci i obecności. Fernando Fernán Gómez i Emma Cohen to para artystów – reżyserowali i pisali filmy oraz grali w nich. Ich świat poznajemy dzięki wnuczce – twórczyni tego dokumentalnego eseju. W domu z wielkim ogrodem bada ona relacje żywych z tymi, których już tu nie ma, ale przecież nie odeszli zupełnie. (Michał Matuszewski)

Wybrane festiwale i nagrody: FICA. Festival Internacional de Cortometrajes de Aguilar de Campoo, Festival de Cine español de Toulouse y Midi-Pyrénées, Festival Internacional de Cine de Huesca, Festival de Málaga. Cine en Español, Muestra de Cine Mujeres a Escena, Muestra Videoarte y Video Experimental Intermediaciones, ABYCINE. Festival y Mercado de Cine Independiente de Albacete

Helena de Llanos
Dzieła Heleny de Llanos oscylują między filmem dokumentalnym a fikcją. Poruszała liczne tematy, m.in. znaczenie płci w rządzie Evo Moralesa w Boliwii czy pracę kobiet w dwudziestowiecznej Hiszpanii. Interesują ją działania na styku kina, sztuki, partycypacyjnej twórczości kulturalnej i pamięci. Była członikini kolektywu Cine sin Autor, teraz zajmuje się badaniami na temat kulturowego dziedzictwa Fernando Fernana Gómeza i Emmy Cohen, pisarza_ki, filmowca_zyni i aktora_ki. Jej najnowszy multidyscyplinarny projekt, którego częścią jest krótkometrażowy film „Czy zmarli do nas mówią?", zwieńczy pełnometrażowy film „A Journey Somewhere".

***

The Balcony and Our Dreams dir. Aylin Kuryel
Turkey / 2020 / 14’
Polish premiere

“The Balcony and Our Dreams” offers a selection of dreams that are dreamt during the coronavirus outbreak. The longings, worries and desires that have been quarantined in the depths of the mind come to the surface and interfuse with sounds, music, applause and protests from the streets. Dreams permeate reality, and reality pervades dreams.

Cloud Forest dir. Eliane Esther Bots
Netherlands / 2019 / 18’
Warsaw premiere

A fairytale-like film in which five Dutch girls take the viewer on an imaginative journey through their parents’ experiences of the war in the former Yugoslavia. A war which the girls haven’t physically experienced themselves.
The narratives are a combination of facts and imaginations, vague memories and detailed impressions, transferred from the parents to their daughters. It is in the darkness, in the shadows, lit by the mobile phones, where these narratives can unfold. While the girls listen back to their own stories, the viewer is invited to listen along and become part of the intimate spheres of their families.

Dreamscape dir. Francesca Tesler
UK / 2020 / 8’
Polish premiere

What did you dream about last night? Minutes feel like hours. Days stretch and blend into one meaningless blur. Through dream-like recollections, fears, anxieties and hopes are revealed. Made during the first UK lockdown.

Fire dir. Ania Bajorek
Poland / 2019 / 4’
Polish premiere

A music video that works with the idea of photography as a medium that stops - freezes an event in time. Director Ania Bajorek refers to a project “Girl Pictures, 1997-2002” by an American photographer Justine Kurland who photographed teen girls as outsiders, away from home, on the outskirts of the cities. In “Fire” scenes from Kurland’s photographs are frozen in time and described with a round camera movement.

STAY TOUCH dir. Monika Cyprian
Poland / 2020 / 4’
Polish premiere

Monika walks her father to the hospital. She doesn’t know yet that this is the final touch she’s sharing with him. His hospitalization coincides with her work on the project “STAY TOUCH”, which explores the lack of touch during the lockdown. The only way she’s able to interact with her father and execute the project is via video calls, which she records. Through this virtual connection she gets to know many intimate stories of people who share their experiences of feeling touch. When her father dies in the hospital, contactless, she continues her project. She records her own video calls and captures her own body. More people participate in the project. They face all aspects of touch during the pandemic; isolation. Monika becomes part of the picture she created with participants of “STAY TOUCH”. She has to confront the objective of her own project in the most vulnerable and irreversible way - losing her father’s touch once and for all. She attempts to make physical contact with him and to somehow find a way to feel his presence.

Do the dead speak to us? dir. Helena de Llanos
Spain / 2019 / 21’
Polish premiere

A house surrounded by an immense garden. There, a person, any one person, is devoted to removing the past. “Do the dead speak to us?” takes us into the universe of Fernando Fernán Gómez and Emma Cohen (both actors, filmmakers and writers) through the eyes of their granddaughter, also the short's director, while it explores the relationships the living maintain with those who are not here anymore. Or are they?

Zdjęcia