Lux Aeterna
HER DOCS FF od 15 lat Napisy Dolby Digital

Globalna wędrówka: zestaw shortów (Unsettled: set of shorts)

Czas trwania:

71 min.

Wersja językowa:

napisy: polskie + angielskie

Kraj produkcji:

różne

Rok produkcji:

2019 - 2020

Gatunek:

krótki metraż

Ocena: (średnia ocena: 10.0)

Opis filmu

GLOBALNA WĘDRÓWKA / UNSETTLED

Cichy sztorm reż. Anaïs Moog
Szwajcaria / 2019 / 13 min.
polska premiera

W poetyckim, krótkim filmie reżyserka spotyka się z kobietami, których twarze i głosy opowiadają o utracie bliskich i zrujnowanych życiach. Morze daje szansę na lepsze życie. Jednak dla bohaterek oznacza brak nadziei na zobaczenie ukochanych ciał, i bolesną medytację w rytm fal.

Wybrane festiwale i nagrody: Locarno Film Festival (Pardino d’argento), IDFA - International Documentary Film Festival Amsterdam, Regard Saguenay, Go Short - International Short Film Festival Nijmegen, Palm Springs International Short Film Festival, Kiev Molodist International Film Festival, Hamburg International Short Film Festival

Anaïs Moog
Urodzona w 1996 r. Po ukończeniu przygotowawczego roku na Kierunku Kinematografii w Tuluzie i École Cantonale d’Art de Lausanne (ECAL), Anaïs Moog rozpoczęła we wrześniu 2016 r. studia licencjackie na Wydziale Kinematografii / Cinéma du Réel w Haute École d’Art et Design de Genève, które ukończyła w 2019 r. Jej film „Cichy sztorm” („Tempête Silencieuse”) został wybrany do sekcji konkursowej 72. edycji Festiwalu Filmowego w Locarno.

Osiemnaście reż. Dafne Lechuga Maroto, Laura D'Angeli, Maria Colomer Canyelles
Dania, Włochy / 2020 / 26 min.
polska premiera

„Osiemnaście” opowiada historię Ansou, młodego mężczyzny z Senegalu, który przybył do Włoch jako tak zwany „małoletni bez opieki”. Zgodnie z włoskim prawem po osiągnięciu pełnoletniości Ansou musiał wyprowadzić się z ośrodka dla młodzieży. Teraz mieszka u poznanej w ośrodku starszej Włoszki Nicli, która pomaga mu szukać pracy i wspiera go emocjonalnie. W chłopaku rodzi się napięcie między potrzebą opieki a impulsem niezależności.

Wybrane festiwale i nagrody: Nordisk Panorama

Dafne Lechuga Maroto
Dafne Lechuga Maroto jest operatorką kamery, montażystką i projektantką multimediów. Ma także doświadczenie w montażu wideo i fotografii analogowej. Podczas studiów na wydziale komunikacji audiowizualnej uczestniczyła w kursie „PhotoArt: the new photography” organizowanym przez Factoria Cultural, gdzie rozwijała później swoje umiejętności w sztukach wizualnych. W 2018 r. odbyła staż w The Why Foundation jako montażystka trailerów, które były potem emitowane w BBC, natomiast w czasie kolejnego stażu, na festiwalu CPH:DOX, miała okazję wykazać się jako operatorka kamery. Nagrywała tam debaty reżyserskie i zorganizowała rozmowę z filmowcem Karimem Ainoüzem, Zacharym Whytem - wykładowcą zajmującym się badaniami nad migracjami na Uniwersytecie Kopenhaskim i duńską malarką Mathilde Fenger na temat roli sztuki w aktualnym kryzysie migracyjnym.

Laura D’Angeli
Laura D’Angeli pracuje obecnie w Ragusie na Sycylii nad pełnometrażowym dokumentem, jednocześnie działając jako producentka wideo dla duńskiego start-upu. Ma doświadczenie jako kuratorka filmowa, jest także związana ze sztukami pięknymi - była konserwatorką w Muzeum Archeologicznym w Neapolu. Pracowała również jako selekcjonerka w Cineteca di Bologna, pomagała HF Productions w wyborze niezależnych filmów dokumentalnych na liczne festiwale filmowe w całej Europie, oraz była członkinią Young Jury for IsReal Festival w 2020 r. Jest także autorką artykułów i recenzji ukazujących się w magazynach filmowych, takich jak duński „Skuelyst" czy włoski „Filmidee". Obecnie pracuje jako badaczka w archiwach Biennale w Wenecji.

Maria Colomer Canyelles
W ostatnich pięciu latach, Maria Colomer pracowała jako producentka, asystentka reżysera i scenarzystka w firmach produkujących filmy dokumentalne: Docsville, Boogaloo Films, Gulbrandsen Films i The Why Foundation, gdzie nadal pracuje jako producentka serialu dokumentalnego „Why Stories”. Wraz z reżyser(k)ami Alberto Dexeusem i Ànnią Gabarró, pisała scenariusz swojego pierwszego pełnometrażowego filmu „Les Perseides”, który miał swoją premierę w 2019 r. na BAFICI. Była także producentką i asystentką reżyserów albumu wizualnego „Neo Europa”, wyreżyserowanego przez kolektyw artystyczny Capital Fluxus, po raz pierwszy pokazanego w Teater Momentum w Odense jako drugi akt sztuki „16:29” w 2019 r. Swoją największą pasję, związaną z filmami dokumentalnymi, realizowała asystując Miguelowi Angelowi Blance podczas tworzenia „Magaluf Ghost Town” i dokumentaliście Christofferowi Guldbrandsenowi.

Zapomnij o Alberto reż. Beina Xu
Niemcy / 2020 / 19 min.
polska premiera

Uchodźca znany jedynie pod imieniem Alberto leci z Aten do Brukseli, posługując się fałszywym paszportem. Trzy lata później mała ekipa filmowa z Berlina chce nakręcić film, uwieczniając krajobrazy jego tranzytu. Wszystko się jednak rozpada. Zamiast zajmować się tematem, artyści_stki filmują gołębie. Udawanie kręcenia dokumentu staje się tematem filmu: gdzie jest nasze miejsce pomiędzy obrazem a przekazem? Tak powstaje osobisty film z udziałem wkurzonej shishy.

Wybrane festiwale i nagrody: International Film festival Rotterdam, Guanajuato International Film Festival, Reykjavík International Film Festival, San Diego Asian Film Festival, Hamburger Film-in, Kurzfilm Festival Köln (Nagroda WDR), Bucharest International Experimental Film Festival, London Short Film Festival, RAI Film Festival, Filmfest Bremen (Najlepsza Innowacja Narracyjna)

Beina Xu
Pisarka i twórczyni filmowa mieszkająca w Berlinie. Urodzona w Pekinie i wychowana w Stanach Zjednoczonych. Obecnie studiuje komparatystykę i antropologię wizualną w Europie i w USA. W swoich dziełach porusza kwestie pamięci, języka i migracji.

Obyś nie musiała tutaj wrócić
reż. Anastazja Naumenko
Polska / 2020 / 9 min.

Młoda dziewczyna emigruje. Jej nowe życie składa się z nudnej biurowej pracy i samotnych wieczorów spędzanych w pustym mieszkaniu. W reakcji na ciągłą alienację powoli traci poczucie spójności swojego ciała, stając się zlepkiem niepasujących do siebie kształtów. Jej wyobraźnię zaczynają nawiedzać tchnące bliskością obrazy matki. Jednak rodzice ciągle powtarzają jej: „Obyś nie musiała tutaj wrócić”. Cyfrowa animacja Anastazji Naumenko, oparta na autobiograficznych doświadczeniach pochodzącej z Ukrainy reżyserki, to próba oddania erodującego poczucie tożsamości wymiaru migracji. Film powstał w Pracowni Filmu Animowanego Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Wybrane festiwale i nagrody: Warszawski Festiwal Filmowy, International Animated Film Festival Animator, interfilm - International Short Film Festival Berlin, Tricky Women/Tricky Realities Animation Festival, Animatricks International Animation Festival

Anastazja Naumenko
Animatorka, reżyserka filmów animowanych i eksperymentalnych. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz w KASK w Belgii. Jej dotychczasowe prace były pokazywane w Krakowie, Wrocławiu i Gandawie.

$ingapur reż. Lan Yu
Singapur / 2019 / 4 min.
polska premiera

Z punktu widzenia singapurskiego taksówkarza. Reżyserka ukazuje dzień z życia Ah Hocka należącego do pokolenia, w którym praca pozwala co najwyżej na przetrwanie w najdroższym mieście świata. Krótka, czuła obserwacja na styku prawdy i fikcji. (Michał Matuszewski)

Wybrane festiwale i nagrody: ciNE65 Movie Makers Award (Najlepszy Film, Najlepszy Scenariusz), Promofest (Wyróżnienie Specjalne Jury), Capricorn Film Festival, La Femme Short Film Festival, Los Angeles Women's International Film Festival, Myrtle Beach International Film Festival

Lan Yu
Lan Yu to twórczyni filmowa z Singapuru, której pasją jest słuchanie historii i opowiadanie ich (na nowo). Jej wykształcenie w kierunku nauk społecznych nauczyło ją wykorzystywać opowieści jak mosty łączące ludzi, społeczeństwa i środowiska. Do pracy popycha ją zainteresowanie kwestiami społecznymi. Wierzy, że historie najlepiej opowiadać z empatią i stara się zawsze podkreślać ich ludzki wymiar i perspektywę.

***

Silent Storm dir. Anaïs Moog
Switzerland / 2019 / 13’
Polish premiere

From the shores of the Atlantic to those of the Mediterranean, the director meets the women whose faces and voices bear witness to the loss of the loved ones and ruined hopes. The mourning and hopeless waiting of the bodies find in the incessant movement of the waves a dimension of painful meditation.

Eighteen dir. Dafne Lechuga Maroto, Laura D'Angeli, Maria Colomer Canyelles
Denmark, Italy / 2020 / 26’
Polish premiere

“Eigtheen” tells the story of Ansou Fall, a young man from Senegal, who came to Italy as an unaccompanied minor. Now, Ansou is turning eighteen and trying to figure out the messy process of becoming an adult.

Forget Alberto for Now dir. Beina Xu
Germany / 2020 / 19’
Polish premiere

A refugee known only as Alberto flies from Athens to Brussels on a fake passport. Three years later, a small crew from Berlin tries to make a film by shooting the landscape of his transit. Things fall apart. They film pigeons instead. The artifice of documentary becomes the subject itself: where do we stand between image and meaning? A personal document—starring an angry shisha—emerges.

We hope you won’t need to come back dir. Anastazja Naumenko
Poland / 2020 / 9’

A young girl has immigrated. Having to function in a new environment is slowly transforming into a routine, and herself, into a modern Frankenstein’s creation. The new approach and behaviour no longer match the old habits and patrimonial stereotypes. The decision to reunite with her family and to bring back the feeling of comfort become a turning point and reveal the process which modern immigrants experience.

$ingapura dir. Lan Yu
Singapore / 2019 / 4’
Polish premiere

A slice of life piece that observes the most expensive city in the world through a day in the life of a driver. The driver, Ah Hock, is representative of a generation in Singapore which works mainly for survival, and to provide a better living for their families.

Zdjęcia