Warsaw Korean FF
HER DOCS FF od 15 lat Napisy Dolby Digital

Album rodzinny: zestaw shortów (Family Album: set of shorts)

Czas trwania:

81 min.

Wersja językowa:

napisy: polskie + angielskie

Rok produkcji:

2019 - 2021

Gatunek:

krótki metraż

Ocena: (średnia ocena: 10.0)

Opis filmu

ALBUM RODZINNY / FAMILY ALBUM

We Have One Heart reż. Katarzyna Warzecha
Polska / 2020 / 11 min.

Ta snuta z perspektywy dziecka opowieść zaczyna się tak: „Dziadek nie żył, ale tylko przez czterdzieści lat. Bo ostatnio trochę się pozmieniało”. Po śmierci matki Adam – ojciec małego narratora – odnajduje korespondencję wymienianą przed laty przez rodziców, Polkę i mieszkającego w Iraku Kurda. Mężczyzna nigdy go nie poznał. Tymczasem zdarzenia przybierają nieoczekiwany obrót.
Połączenie animacji rysunkowej z materiałami archiwalnymi pozwala przenieść się niemal cztery dekady wstecz, poczuć emocje łączące żyjących w różnych częściach świata zakochanych oraz odkryć niezwykłą, polsko-kurdyjską tajemnicę rodzinną. Film zdobył wyróżnienie za krótkometrażowy film dokumentalny na 39. Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” (2020).

Wybrane festiwale i nagrody: Visions du Réel, DOK Leipzig, FIPADOC International Documentary Festival, Tricky Women/Tricky Realities Animation Festival, Docudays UA International Human Rights Documentary Film Festival, San Francisco International Film Festival, Go Short - International Short Film Festival Nijmegen, Movies that Matter Festival, Krakow Film Festival, DocsMX International Documentary Film Festival (Najlepszy Krótkometrażowy Film Dokumentalny w sekcji Fragmentos Internacionale), Central and Eastern European Film Festival CinEast (Nagroda Publiczności) Chicago International Film Festival (Złoty Hugo dla Najlepszego Krótkometrażowego Filmu Dokumentalnego), REX Animation Film Festival, Leeds International Film Festival, Animest - Bucharest International Animation Film Festival, Festival of Documentary and Short Film of Bilbao (ZINEBI), Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima, Sommets du cinéma d'animation, BOGOSHORTS Bogotá Short Film Festival, Flickerfest International Short Film Festival (Wyróżnienie Specjalne dla Filmu Dokumentalnego), Kaboom Animation Festival, Aspen ShortFest (Nagroda Jury dla Filmu Dokumentalnego, Nagroda Ellen Jury), Seattle International Film Festival, Animatricks International Animation Festival

Katarzyna Warzecha
Urodzona w 1989 roku w Gdańsku. Absolwentka Reżyserii w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach oraz Wajda School & Studio w Warszawie. Jej dyplomowy film „Jest naprawdę ekstra” („It’s Really Awesome”) był pokazywany na wielu międzynarodowych festiwalach, zdobywając szereg nagród. Jako asystentka reżysera pracowała m.in. z Filipem Bajonem czy Marcinem Wroną. Miłośniczka dobrego jedzenia, a w szczególności ziemniaków.

...i pewnego dnia umarli razem reż. Pola Rader
Rosja, Niemcy / 2021 / 9 min.
polska premiera

„Żyli długo i szczęśliwie” – tak kończą się wszystkie historie miłosne, których Pola Rader słuchała jako dziecko. Ale jak te opowieści kończą się w prawdziwym życiu? Reżyserka przygląda się romantyzacji pojęcia miłości i zderzeniu go z surową rzeczywistością, interesuje ją w jakim stopniu kulturowy obraz miłości wpływa na nasze działania. Ten wizualny manifest, wykorzystując romantyczną estetykę, pracuje z wyidealizowanym obrazem niedoskonałego związku. Korzystając z osobistych doświadczeń reżyserka analizuje relację swoich rodziców. Kiedy była mała, kochali się; rozwiedli się gdy była nastolatką, a teraz – gdy jest już dorosłą kobietą – znowu są ze sobą, oraz z bagażem swoich doświadczeń.

Wybrane festiwale i nagrody: MEDIAWAVE International Film and Music Gathering

Pola Rader
Reżyserka, artystka medialna i fotografka o rosyjskich korzeniach, obecnie mieszkająca w Niemczech. W latach 2004-2009 otrzymała uprawnienia pedagogiczne na Wydziale Filologii Angielskiej i Francuskiej na Północnym Uniwersytecie w Murmańsku w Rosji. Następnie przeniosła się do Niemiec, gdzie w 2014 r. ukończyła licencjat na Wydziale Filmoznawstwa i Teatrologii na Wolnym Uniwersytecie Berlińskim. W 2020 r. Pola Rader ukończyła studia magisterskie na Wydziale Filmowym na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Hamburgu, a jej filmem dyplomowym był eksperymentalny film dokumentalny „Habitat”. Tworzy przede wszystkim na przecięciu filmu dokumentalnego i sztuk wizualnych, jako główne środki ekspresji wykorzystując film, fotografię i animację. Nieustannie porusza kwestie społeczne, takie jak interakcje pomiędzy społeczeństwem a jednostką. Jej sztuka łączy w sobie realizm z surrealizmem, nadając jej poetyckiego wymiaru.

Papa reż. Maryia Yakimovich
Polska / 2020 / 29 min.
warszawska premiera

Autobiograficzna i niemalże terapeutyczna historia o złożonych relacjach córki z ojcem, naznaczonych przez chorobę psychiczną tytułowego Papy. Sięgając po rodzinne archiwa, ale także rozmowy z członkami i członkiniami rodziny oraz techniki animacji, reżyserka stara się opowiedzieć o problemach związanych z dorastaniem w trudnych warunkach i związanym z tym rozchwianym poczuciem własnej wartości. A przede wszystkim chce – poprzez szczerą filmową opowieść – uwolnić się od wpływów przeszłości, uzyskać emocjonalną niezależność i zbudować siebie na nowo. Być może to jedyny sposób, by odnaleźć się w dorosłym życiu po doświadczaniu dorastania w domu, w którym nie rozmawiało się o problemach. Jest w tym filmie dużo tęsknoty, smutku, ale przede wszystkim miłości. (Michał Matuszewski)

Wybrane festiwale i nagrody: Krakowski Festiwal Filmowy, International Documentary Film Festival MiradasDoc

Maryia Yakimovich
Maryia Yakimovich urodziła się w Mińsku w Białorusi w 1993 roku i od najmłodszych lat wykazuje zainteresowanie i stosunek do świata sztuki. Po studiach w liceum artystycznym w Mińsku przeniosła się do Krakowa, gdzie przez rok studiowała na wydziale Malarstwa na Uniwersytecie Andrzeja Frycza Modrzewskiego, a następnie rozpoczęła studia na wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki. W ciągu tych lat brała udział w wystawach i podróżowała jako artystka uliczna, tworząc dzieła akwarelowe, graficzne, które zostały sprzedane klientom na całym świecie.

Ostatnie okrążenie reż. Lucija Ana Ilijić
Chorwacja / 2019 / 9 min.
polska premiera

Za szeregiem osiągnięć sportowych kryje się mnóstwo prób zadowolenia innych i zabiegania o miłość. Reżyserka zrozumiała to dopiero po latach. Bardzo osobisty, wykorzystujący zachwycające wizualnie materiały home video, łyżwiarski film o tym, że czasami warto porzucić dziecięce marzenia, żeby wydostać się z zaklętego kręgu rodzinnej toksyczności.

Wybrane festiwale i nagrody: CinéDOC-Tbilisi, Liburnia Film Festival, dokumentART – films & future, Cheap Films Festival

Lucija Ana Ilijić
Lucija Ana Ilijić urodziła się w 1994 r. w Zagrzebiu w Chorwacji. Ukończyłą licencat na kierunku Filologii i Literatury Angielskiej i Francuskiej na Uniwersytecie Nauk Społecznych i Humanistycznych. W trakcie studiów uczestniczyła w licznych warsztatach filmowych. Jest autorką krótkometrażowych filmów dokumentalnych. Jej dwa najbardziej docenione filmy „Ostatnie okrążenie” („Mjesto za bijeg” / „Escape Route”) i „5.4” były pokazywane na krajowych i międzynarodowych festiwalach. Obecnie studiuje film dokumentalny w ZeLIG - Szkole Dokumentu, Telewizji i Nowych Mediów w Bolzano we Włoszech.

Kilka słów o nas reż. Marzena Sowa
Belgia / 2019 / 10 min.
polska premiera

Zmarła moja mama. Pode mną otchłań. Myślę o niej, myślę o naszej trudnej relacji. Codziennie, po milion razy. Stąd ten film „Un essai sur nous deux” („Kilka słów o nas”). Stworzony ze skromnych archiwów rodzinnych, jakimi dysponowałam, krótkich urywków filmowych, zdjęć, rysunków. To zapis wspomnień. Próba zatrzymania osoby, która odchodzi. Niezgoda na jej odejście.

Wybrane festiwale i nagrody: Millenium International Documentary Film Festival, International Encounters Traverse

Marzena Sowa
Urodzona w 1979 roku w Stalowej Woli. Marzena Sowa wyjechała do Francji w 2001 roku, aby ukończyć studia z Filologii Romańskiej na Uniwersytecie Michela de Montaigne’a w Bordeaux. Dzięki spotkaniu z Sylvain’em Savoią, autorem komiksów, rozpoczęła karierę scenarzystki. Jest autorką kilku powieści graficznych, m.in. serii „Marzi”, w której opowiada o swoim dzieciństwie w okresie PRL-u. W 2017 roku rozpoczęła naukę w szkole filmowej im. Agnès Vardy w Brukseli. „Un essai sur nous deux” („Kilka słów o nas”) to jej pierwszy film.

To, co widzisz reż. Ghada Fikri
Egipt / 2019 / 8 min.
polska premiera

Jaka historia zapisana jest w ludzkich dłoniach? Jakie wspomnienia przechowują bruzdy i zmarszczki? Ghada Fikri zaprasza własną matkę do refleksji nad swoim życiem, zabierając nas w poetycką podróż na liniach i skórze rąk, które pracowały całe życie i wychowały piątkę dzieci. Reżyserkę interesuje to, dlaczego człowiek może tak poświęcić się dla tych, których kocha.

Wybrane festiwale i nagrody: Dubai Film Festival (Nagroda Hope dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego), Karama Human Rights Film Festival Jordan (Nagroda Publiczności), Ajyal Film Festival, Minikino Bali International Film Festival Indonesia, Malmö Arab Film Festival, Oxford International Film Festival, Seoul international Extreme-Short Image & Film Festival, Leiden Shorts Film Festival, Olhares do Mediterrâneo Lisbon Film Festival, Cairo Shorts Film Festival, Cinalfama Film Awards Portugal (Najlepszy Debiut Filmowy), Barcelona International Short Film Festival, Shorts That Are Not Pants Film Festival, Shnit International Short Film Festival, Sundance TV Shorts Competition (Wielki Zwycięzca - Nagroda Jury)

Ghada Fikri
Ghada Fikri jest twórczynią filmową, montażystką, kolorystką i menadżerką projektów. Pracowała przy wielu filmach dokumentalnych, reklamach, krótkich metrażach i serialach internetowych. Organizowała festiwale filmowe i pracowała przy ustalaniu ich programów. Obecnie bierze udział w podyplomowym programie stypendialnym, European Documentary Directing Program (Erasmus Mundus). Jej dzieła były pokazywane na ponad 15 międzynarodowych festiwalach i wydarzeniach kulturalnych. Pracowała również na Niemieckim Uniwersytecie w Kairze, ucząc montażu i animacji oraz nadzorując projekty filmowe i medialne.

Druga fala reż. Maria Stoianova
Ukraina / 2020 / 5 min.
polska premiera

Przyszłość przychodzi w tej chwili i następnej sekundzie – jak morska fala. Fotografia – na odwrót, osadza się w głębinie, gdzie woda już się nie porusza.
Dystans pomiędzy mną a moim dziadkiem jest jeszcze głębszy.
Krótki film pandemiczny z akcją osadzoną w Odessie, w wodzie i we wspomnieniach. (Klara Cykorz)

Wybrane festiwale i nagrody: Unified Filmmakers Festival

Maria Stoianova
Maria Stoianova jest niezależną filmowczynią z Kijowa. Po ukończeniu edukacji w zakresie kulturoznawstwa i antropologii społecznej pracowała na różnych stanowiskach w ukraińskim przemyśle filmowym. Wyreżyserowała i zmontowała kilka krótkometrażowych filmów dokumentalnych, wśród nich nagradzane filmy „Ma” (2017) i „Above the Styx” (2019). Ukończyła studia w ramach programu Sergeya Bukovskyego i obecnie pracuje nad swoim pierwszym pełnometrażowym filmem dokumentalnym.

***

We Have One Heart dir. Katarzyna Warzecha
Poland / 2020 / 11’

After his mother dies, Adam comes across some letters exchanged years ago between his Polish mother and his father, a Kurd living in Iraq. For Adam, this is an opportunity to learn more about the father he has never met. The juxtaposition of animated drawings and archival material takes us forty years back into the past and enables us not only to feel the emotions linking the lovers living in different parts of the world, but also to uncover an extraordinary family secret.

and died together one day dir. Pola Rader
Russia, Germany / 2021 / 9’
Polish premiere

‘They lived happily ever after and died together one day’, that’s how all the love stories Pola Rader used to listen to as a child end (* Russian variant). But what’s the ending of these ‘love stories’ in reality? Romanticization of love’s notion and its dispute with harsh reality are the baseline for the film that takes an in-depth look at how and to what extent the cultural image of love designates our consciousness. This visual manifesto recreates an idealized image of an imperfect relationship, using the romantic aesthetic. The film analyses an almost invisible difference between myths and reality in our heads and combines in this documentary footage with hyperbolic staged romantic scenes. Turning to her personal experience, Pola Rader considers the romantic relationship of two people based on the example of her parents. When she was little, they loved each other; in her teens they broke up; now that she is an adult, they’re together again, with the experience of what they’ve been through before. Her parents and she tried to find out the visual images associated with their romantic relationship and recreated these scenes in front of the camera.

Papa dir. Maryia Yakimovich
Poland / 2020 / 29’
Warsaw premiere

The film is shaped as a diary of the director’s memories, telling about the problematic relationship between a father and a daughter caused by the father’s mental illness, and the troubles caused by this condition while growing up. The need to free herself from the influence of the past and to break the shell of silence around this painful situation brings Maryia back to Belarus. There she shoots interviews with various family members and collects their memories and points of view. She takes responsibility for her emotions and concludes that she needs to free herself from the influence of the past, associated with papa’s disease, and to finally build her independent self-portrait. This gives her a chance to revive and to finally show the sincere feelings of the adult daughter to her papa.

Escape Route dir. Lucija Ana Ilijić
Croatia / 2019 / 9’
Polish premiere

Behind a number of sports achievements lies a number of attempts to fulfill the success story of others and thus deserve love, which I understood years later. The decision to waive was the only exit from the closed circuit.

A Few Words About Us dir. Marzena Sowa
Belgium / 2019 / 10’
Polish premiere

My mother died. I am in vertigo. I think of her, I think of both of us. Hence this film "Un essai sur nous deux" ("A Few Words About Us"). A fluid narrative accompanied by images, videos, drawings, memories that pop up here and there, like an emergency to keep the disappeared person still for a while with you. Not to let her go.

As You Can See dir. Ghada Fikri
Egypt / 2019 / 8’
Polish premiere

Can the lines in a hand hold stories? What memories do the grooves store? Ghada invites her mother to reflect on her life while taking us on a poetic exploration into her mother's hands: the hands that raised five children almost single handedly. Why, Ghada asks, should someone have to give up their hands for those they love?

The Second Wave dir. Maria Stoianova
Ukraine / 2020 / 5’
Polish premiere

Our future comes now and in the next second - like waves; while photography stays at the depth where the wave no longer moves the water particles. This depth is equal to about one half the distance between me and my grandfather. The distance between us is called a wavelength.

Zdjęcia