Nowy porządek
HER DOCS FF od 15 lat Napisy Dolby Digital

Seks, rewolucja i islam (Seyran Ates: Sex, Revolution and Islam)

Scenariusz:

Nefise Özkal Lorentzen

Reżyseria:

Nefise Özkal Lorentzen

Czas trwania:

81 min.

Wersja językowa:

niemiecki, angielski | napisy: polskie + angielskie

Kraj produkcji:

Norwegia

Rok produkcji:

2021

Gatunek:

dokument

Ocena: (średnia ocena: 10.0)

Kup bilet / Rezerwuj

Opis filmu

LEPSZE JUTRO? / REINVENTING TOMORROW

Sześćdziesięcioletnia niemiecka imamka Seyran Ateş to jedna z najbardziej rozpoznawalnych figur muzułmańskiego feminizmu w Europie. W 2017 roku Ateş otworzyła w Berlinie liberalny meczet Ibn Rushd-Goethe, przyjmując rolę zazwyczaj niedostępną dla kobiet w praktyce modlitewnej tradycyjnego Islamu. W Ibn Rushd-Goethe udział w modlitwie i życiu społeczności mogą brać wszyscy: szyitki, sunnici i alewitki, osoby queerowe, kobiety i mężczyźni. Berlińska świątynia to część rozwijanego przez Ateş projektu reformacji Islamu, którego centralnymi założeniami są emancypacja seksualna oraz radykalny pacyfizm.

Dokument Nefise Özkal Lorentzen portretuje Ateş przy codziennej pracy oraz w trakcie intymnych domowych rozmów z matką Hatun i siostrą Serpil. Urodzona w Stambule na początku lat sześćdziesiątych, w dzieciństwie Seyran wyemigrowała z rodziną do Niemiec, zasilając wielotysięczną diasporę turecką Berlina Zachodniego. Gdy w młodości zaczęła buntować się przeciwko ciasnym normom narzucanym jej przez matkę, znalazła pracę w centrum pomocy prawnej dla kobiet – gdzie w wieku dwudziestu lat została postrzelona. Zagrożenie przemocą towarzyszy jej do dzisiaj. Jako założycielka liberalnego meczetu została objęta fatwą przez władze religijne Turcji i egipski uniwersytet teologiczny Al-Azhar.

Chociaż społeczną wrażliwość Ateş ukształtowało partykularne doświadczenie dorastania w tureckiej diasporze Berlina, jej aktywizm ma globalny zasięg i ambicje. Łącząc sprzeciw wobec islamofobicznej przemocy faszystowskiej prawicy oraz przemocy popełnianej w imię konserwatywnych interpretacji Islamu, Ateş podróżuje do miejsc śmiertelnych ataków w całej Europe. Lorentzen towarzyszy jej w trakcie podróży do Madrytu, gdzie Ateş bierze udział w obchodach rocznicy ataku bombowego z 2004 roku, a także podczas wizyty w Oslo i na wyspie Utøya, gdzie spotyka się z rodzicami Bano Abokabar Rashid (jednej z młodzieżowych aktywistek norweskiej Partii Pracy zamordowanych przez Andersa Breivika). Interesującym wątkiem jest również wizyta Ateş w Chinach, podczas której organizuje ona spotkanie z grupą młodych queerowych Ujgurek, żeby porozmawiać o lokalnej tradycji kobiet-imamek.

Film Lorentzen pośrednio nawiązuje również do ambiwalentnej pozycji, jaką Ateş zajmuje w ramach współczesnego muzułmańskiego feminizmu. W przeciwieństwie do wielu młodszych aktywistek, Ateş ma bezkompromisowy stosunek do kwestii noszenia przez muzułmańskie kobiety hidżabów. Będąc silnie osadzoną w kategoriach liberalnego europejskiego feminizmu, postrzega akt noszenia chusty wyłącznie jako symbol patriarchalnej opresji, nie zaś gest podkreślania swojej kulturowej odrębności. (Michalina Augusiak)

Wybrane festiwale i nagrody: Hot Docs, CPH:DOX, San Francisco International Film Festival, Movies that Matter Festival, NorthwestFest International Documentary Festival, DOXA Documentary Film Festival, The Norwegian International Film Festival Haugesund, One World International Human Rights Documentary Film Festival, Millennium Docs Against Gravity

Nefise Özkal Lorentzen
Nefise Özkal Lorentzen, urodzona w 1964 r., jest turecko-norweską reżyserką filmową. Ukończyła studia licencjackie na Wydziale Nauk Politycznych na Bosforskim Uniwersytecie w Stambule i studia magisterskie na Wydziale Mediów i Komunikacji na Uniwersytecie w Oslo. Jest autorką scenariuszy i wyreżyserowała wiele filmów dokumentalnych, często poruszających kontrowersyjne tematy, takie jak homoseksualność w islamie, wojna czy dyskryminacja rasowa. W 2008 r. nakręciła swoją pierwszą fabułę - 5-odcinkowy serial telewizyjny „The Young Detectives”, który wyreżyserowała i do którego napisała scenariusz. Poza tworzeniem filmów, Nefise Özkal Lorentzen jest także autorką książek.

***

In the 1960’s, the hippies championed the idea of a sexual revolution. They had neither Fatwas nor bodyguards. In 2019, Seyran Ateş, a Turkish-German lawyer, feminist, and female imam in Berlin, says Islam needs a sexual revolution. She has two Fatwas and five bodyguards. . Ateş has been shot at and received numerous death threats, but believes the only way to fight against radical Islam is through Islam. Which is why, in her liberal mosque, there is no gender segregation or exclusion based on sexual orientation. This is the story of Seyran's personal and ideological fight for the modernization of Islam. Her quest for a change takes her on a journey around the world, meeting with different people connected through faith, from sex workers in a German brothel to Uyghur LGBTQ youth and traditional female imams in China. It is also a journey through Seyran's life, from her humble beginnings as a Muslim girl in Turkey's slums to a female leader daring to challenge her own religion. Seyran rebels against extremism and hate in the name of peace and love.

Selected festivals and awards: Hot Docs, CPH:DOX, San Francisco International Film Festival, Movies that Matter Festival, NorthwestFest International Documentary Festival, DOXA Documentary Film Festival, The Norwegian International Film Festival Haugesund, One World International Human Rights Documentary Film Festival, Millennium Docs Against Gravity

Nefise Özkal Lorentzen
Nefise Özkal Lorentzen (b. 1964) is a Turkish-Norwegian film director. She holds a BA in Political Science from the Bosphorus University in Istanbul, Turkey, and a Master's degree in Media and Communication from the University of Oslo. She has written and directed numerous documentary films, often touching upon controversial themes such as gay Muslims, war, and racial discrimination. In 2008 she also made her debut in fiction, writing and directing the five-episode drama TV-series “The Young Detectives”. In addition to making films, Nefise Özkal Lorentzen has also written several books.

Zdjęcia