Przepraszam, czy tu biją? | Mocne Nocne Granie
Foul Play (1976) on IMDb

Przepraszam, czy tu biją? | Mocne Nocne Granie

Oryginalny tytuł:
Przepraszam, czy tu biją? | Mocne Nocne Granie
Język oryginału:
PL
Reżyseria:
Marek Piwowski
Obsada:
Jan Szczepański, Jerzy Kulej, Zdzisław Rychter
Wersja językowa:
polski
Napisy:
brak
Kraj produkcji:
Polska
Data premiery:
30.05.2025
Gatunek:
czarna komedia, kryminał
Czas trwania filmu:
82 min
Czas trwania reklam:
8 min

Wybierz dzień i godzinę

Kinoteka Klub

To miejsce dla prawdziwych miłośników kina

Dołącz do nas

Opis filmu

W nocnym klubie „Maxim” spotyka się warszawski półświatek: skorumpowani kierownicy, prostytutki i złodzieje. Wśród nich Belus (Zdzisław Rychter), który szykuje się do skoku na kasę Spółdzielczego Domu Towarowego „Sezam”. Najpierw jednak chce skompletować ekipę, do której będzie miał pełne zaufanie. Organizuje więc fikcyjny skok na jubilera, w którym każdemu wyznacza zadanie, a następnie anonimowo przez telefon składa powiadomienie. Milicja zgarnia całą ekipę, łącznie z Belusem. Wiadomo już, że „Bimber” zaczyna sypać, za co zostanie pocięty brzytwą.

Inspektorzy Milde (Jerzy Kulej) i Górny (Jan Szczepański) słusznie nabierają podejrzeń i zaczynają rozpracowywać Belusa. Werbują do współpracy studenta z fałszywą maturą (Ryszard Faron). Podstawiają go Belusowi jako idealnego współpracownika - młodego recydywistę ze znajomością sztuki walki. Belus precyzyjnie planuje skok na „Sezam”, nie spodziewając się, że to zasadzka. W decydującym momencie „Student” kopnięciem spycha go z dachu, a Milde i Górny przejmują na dole.

Film sensacyjny zrealizowany według scenariusza i w reżyserii Marka Piwowskiego, w odmianie gatunkowej zwanej filmem o skoku. Piwowski dowiódł biegłości w formule kina gatunkowego, wzorowanej na filmie amerykańskim, ale mocno osadzonej w rodzimych realiach. Pełne napięcia sceny skoków pozbawione są dialogów, a główne role i epizody obsadzone naturszczykami, w tym słynnymi bokserami.

Tytułowe pytanie zadaje „Student” w czasie przesłuchania na komendzie MO. Komiczne sceny u fryzjera nawiązują do dokumentu Piwowskiego "Hair" (1971), a fragmenty jego "Korkociągu" (1971) o chorobie alkoholowej bohaterowie oglądają w czasie rekrutacji do wojska. W ścieżce dźwiękowej i na scenie klubu „Maxim” wystąpiła Budka Suflera. Film zdobył Srebrne Lwy i Nagrodę Publiczności na 3. FPFF w Gdańsku.