Avengers: Wojna bez granic (2D, napisy)
Festiwal filmowy Afrykamera 2018

Festiwal filmowy Afrykamera 2018

Już w kwietniu 2018 roku dzięki festiwalowi filmowemu AfryKamera do Warszawy ponownie zawita kultura afrykańska. XIII edycji wydarzenia patronuje hasło #BlackFilmsMatter, nawiązujące do zapoczątkowanego przez Afro-Amerykanów międzynarodowego ruchu społecznego zwalczającego dyskryminację i przemoc motywowaną rasowo. Wybór sloganu nie jest przypadkowy. Misją festiwalu jest bowiem nie tylko popularyzacja afrykańskiej kinematografii w Polsce, ale również poruszanie aktualnych kwestii społeczno-politycznych ważnych zarówno dla Afryki, jak i dla całego świata.
Podczas 9 dni festiwalowych odkryjemy różne oblicza Afryki — jej absolutne piękno, nowoczesność, komizm, budzące fascynację, oburzenie czy podziw i zazdrość. Tegoroczny program AfryKamery ułożony został w pięciu blokach programowych skoncentrowanych wokół zagadnień politycznych, społecznych i ekologicznych: Zielona Afryka, Oczami dzieci, Kairski uśmiech, Nowe kolory tęczy, Luzofońskie natarcie. Pokazom filmów towarzyszyć będą spotkania z gośćmi festiwalu oraz panele dyskusyjne, dające możliwość głębszej analizy obejrzanych produkcji i zapoznania się z kontekstem poruszanej w nich tematyki. Sztuka filmowa jest uniwersalnym medium, dzięki któremu zdarzenia i idee dotyczące jednych ludzi stają się częścią życia innych. Dlatego warto oglądać filmy z całego świata, my polecamy szczególnie filmy z Afryki.

PROGRAM
ZIELONA AFRYKA - cykl dokumentów o ekologicznym obliczu Afryki w tym jakże krytycznym momencie dla przyszłości planety. Skupiamy się na działaczach, którzy poprzez swój aktywizm starają się odmienić los lokalnej społeczności, a w konsekwencji świata. Będzie można zobaczyć m.in. polską premierę głośnego dokumentu „Silas” w reżyserii Anjali Nayar i Hawa Essuman, który opowiada o czołowym liberyjskim aktywiście wsławionym na całym świecie za swoją uporczywą walkę z nielegalną wycinką drzew. ( MFF Toronto 2017).

NOWE KOLORY TĘCZY – zestaw innowacyjnych i łamiących schematy filmów z „tęczowego narodu”, czyli Republiki Południowej Afryki. Kinematografia południowoafrykańska, która wkroczyła w nową erę jest odkrywcza i nietuzinkowa. Wśród tytułów m.in. film „Ellen” w reż. Daryne Joshua, którego scenariusz oparty jest na kontrowersyjnej i niezwykle wzruszającej historii matki, która zabija własnego syna i zostaje uniewinniona. Reżyser jest uważany za najbardziej obiecującego twórcę filmowego RPA. Jego film „Mów mi złodziej” był południowoafrykańskim kandydatem do Oscara. Tytułowa Ellen, kobieta mieszkająca w Cape Flats – najniebezpieczniejszej dzielnicy Kapsztadu – zgłasza się na policję przyznając się do zamordowania swojego dorosłego syna. Oczekując na proces wspomina ostatnie lata życia swojego dziecka, które minęły pod znakiem uzależnienia od narkotyków. „Ellen” to opowieść o niewydolności systemu, który nie jest w stanie pomóc tym, którzy najbardziej tego potrzebują. (MFF Rotterdam 2018).

OCZAMI DZIECI – cykl filmów dedykowanych dzieciom, które poza bardzo ważką tematyką są znakomitą propozycją na rodzinne wyjście do kina. Zestaw filmów pokazuje jak w sposób innowacyjny można edukować, a zarazem tworzyć znakomite kino. Propozycja nie tylko dla dzieci, ale również dorosłych widzów. Wśród tytułów wielokrotnie nagradzany animowany dokument „Liyana” w reżyserii Aarona i Amandy Kopp, który opowiada o grupie dzieci z sierocińca w Suazi. Mali bohaterowie dzięki warsztatom z opowiadania historii tworzą własną historię, zaanimowaną potem przez nigeryjskiego artystę Shofela Cokera. Film wyprodukowała aktorka Thandie Newton (ostatnio znana z serialu „Westworld”).

Do tego festiwal pokaże najlepsze tytuły z całego kontynentu, jak przedpremierowy, znakomity debiut reżyserski Zambijki Rungano Nyoni „Nie jestem czarownicą”, film otrzymał nagrodę BAFTA
2018 w kategorii Najlepszy debiutujący brytyjski reżyser, scenarzysta lub producent. Pokazywany mi.n. na MFF
Cannes 2017 i MFF Sundance 2018 . Mieszkańcy małego miasteczka posądzają kilkuletnią dziewczynkę o bycie czarownicą. Zostaje wysłana do wioski czarownic, gdzie poznaje starsze od siebie kobiety w podobnej sytuacji. Od nich dostaje swoje imię – Shula. To tutaj pierwszy raz poczuje się częścią społeczności. Ale to społeczność wykluczona i zniewolona przez tych, którzy się jej boją i tych, którzy chcą na niej zarobić .
KAIRSKI UŚMIECH – zestaw filmów z gatunku komedii, który rozciąga się od absurdu po polityczny komentarz. Nowe egipskie kino łamie schematy, odważnie szuka nowego języka w kraju, gdzie dotychczas sarkazm czy kariera komika uchodziły często za niegodne „islamu”. Wśród tytułów „Poród indukowany” reż. Khaled Diab współscenarzysty filmu „Clash” z 2016 roku, który był pokazywany w sekcji Un Certain Regard na festiwalu na MFF Cannes. Hussein i jego ciężarna żona starają się o wizę w amerykańskiej ambasadzie w Egipcie. Ale po raz kolejny ich wniosek zostaje odrzucony. Sfrustrowany mężczyzna postanawia przyspieszyć poród żony, wierząc, że w ten sposób dzieci uzyskają amerykańskie obywatelstwo. (MFF Dubaj 2017).

TAJEMNICE LUZOFONII – zestaw filmów z portugalskojęzycznej części Afryki (zwanymi też krajami luzofońskimi). Poza blokiem krótkich metraży współorganizowany z PALOP oraz z Festiwalem Oiá, planowany jest też blok dokumentów poświęcony Mozambikowi.
KWIATY ABYSINII – specjalny pokaz plenerowy filmów muzycznych z Etiopii organizowany we współpracy z restauracją Afrykasy.

W ramach festiwalu planowane jest również specjalny pokaz w Ośrodku dla Cudzoziemców na Targówku.

BILETY:
Bilet normalny: 18 zł
Bilet w przedsprzedaży: 15 zł
Bilety dla grup (szkoły) 15zł
Karnet 5 tytułów: 79zł
Karnet 10 tytułów: 149zł
Bilet dla seniorów 12zł (wybrane seanse oznaczone w programie)
Bilet dla posiadaczy kart Kinoteki: 15zł

MIEJSCA W SALACH SĄ NIENUMEROWANE.

Galeria

Pliki do pobrania

Komentarze

dodaj komentarz